HARMONOGRAM INWENTARYZACJI WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST NA TERENIE MIASTA BRZEG
Data Nazwy ulic ograniczających obszary miasta, na terenie
których będzie odbywała się inwentaryzacja
29.10.2007 r. – 3.11.2007 r. Oławska – Chrobrego – Armii Krajowej - Wyszyńskiego
5.11.2007 r. – 10.11.2007 r. Centrum – Krzyszownica – Rybacka – Kombatantów – Wita
Stwosza – Łokietka – tereny za rz. Odrą przyległe do ul.
Krakusa
12.11.2007 r. – 17.11.2007 r. Ks. Makarskiego – 1 Maja – Piastowska – Łokietka –
Sikorskiego – Saperska – Kruszyńska - obwodnica
19.11.2007 r. – 24.11.2007 r. Wyszyńskiego – Jana Pawła II – Piastowska 1 Maja Ks.
Makarskiego - obwodnica
Mam pytanie, co dalej po tej inwentaryzacji, czy są jakieś plany w związku z usuwaniem tych elementów azbestowych, czy też odbędzie się inwentaryzacja i na tym koniec?
Azbest popularność zdobył dzięki unikalnym właściwościom. Płyty eternitu zawierające azbest były trwałe, wytrzymale, odporne na korozję a przy tym tanie, dlatego ludzie chętnie kryli nimi dachy. Początkowy zachwyt nad azbestem (szczególnie w latach 60 i 70-tych) zastąpił strach przed zagrożeniem, jakie może stanowić dla zdrowia. W latach 80-tych Światowa Organizacja Zdrowia zaliczyła azbest do trzech najbardziej rakotwórczych substancji. W krajach Europy Zachodniej, już od kilkunastu lat obowiązuje całkowity zakaz stosowania materiałów zawierających azbest.
Od roku 1997 obowiązuje w Polsce całkowity zakaz produkcji i sprzedaży rakotwórczego azbestu w postaci płyt.
Nadal jednak dopuszczalne jest wykorzystywanie azbestu lub zawierających go wyrobów w instalacjach lub urządzeniach do końca 2032 r.
Co dalej - ogólnie wiadomo, tylko skąd wziąć środki finansowe? Koszt usunięcia i składowania azbestu z całego Brzegu to przynajmniej 20 milionów zł. Po jego zdjęciu trzeba te dachy i ocieplenia wykonać z bezpiecznego materiału.
Ostatnio zmieniony przez Roztropek 2007-10-24, 11:57, w całości zmieniany 3 razy
Nie wiem jak w Brzegu ale np w gminie Lubsza interweryzację robili już kilkakrotnie i za każdym razem tylko na niej się kończyło. Chyba jak już stwierdzą, że prawie każdy wymienił dach na swój koszt to powiedzą, że będą wymieniali pozostałości. Porażka
Co dalej - ogólnie wiadomo, tylko skąd wziąć środki finansowe? Koszt usunięcia i składowania azbestu z całego Brzegu to przynajmniej 20 milionów zł. Po jego zdjęciu trzeba te dachy i ocieplenia wykonać z bezpiecznego materiału.
a to już jest dodatkowy koszt.....
z drugiej strony nasuwa się pytanie:
po co ta inwentaryzacja: miasto będzie dofinansowywało usuwanie azbestu.... wątpię....
choć: w ramacH FUNDUSZY EUROPEJSKICH można sprawdzić czy pod któryś z priorytetów można to podciągnąć..... sprawdzi się i dopisze
z drugiej strony nasuwa się pytanie:
po co ta inwentaryzacja: miasto będzie dofinansowywało usuwanie azbestu.... wątpię....
choć: w ramacH FUNDUSZY EUROPEJSKICH można sprawdzić czy pod któryś z priorytetów można to podciągnąć..... sprawdzi się i dopisze
Taki obowiązek (inwentaryzacji) wynika ze stosownej Ustawy. Ile może dołożyć miasto? Wystarczy prześledzić na internecie jak to wygląda w przypadku innych miast - 1000 do 2000 zł do jednej posesji, co jest kwotą śmieszną. W krajach zachodnich już uporano się z tym problemem. My żyjemy tu i teraz i od czegoś należy zacząć. Firma, która spisuje, gdzie ów azbest się znajduje i pod jaką postacią weźmie tak na oko od 5000 do 8000 zł (a może więcej) bo to jeszcze coś na papierze trzeba dopisać i na tym sprawa się zakończy. Takie są realia.
Właściciele nieruchomości, w których wykorzystywany był lub jest azbest albo wyroby zawierające azbest, według przepisów mają od listopada 2003 r. obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji tych wyrobów (podaje się w niej między innymi rodzaj wyrobu - np. płyty azbestowo-cementowe - oraz jego ilość w m2 lub tonach). Jeden egzemplarz spisu trzeba złożyć u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do 29 maja 2004 r., drugi zaś należy przechowywać przez rok. Co roku do 31 stycznia trzeba będzie dokonywać kolejnych inwentaryzacji.
Za niedopełnienie obowiązku inwentaryzacji grozi kara grzywny. Jej wysokość wymierzana jest w stawkach dziennych. Sąd grodzki może orzec karę grzywny w wysokości nie mniejszej niż dziesięć stawek dziennych oraz nie większej niż 360.
Podstawa prawna: w Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU z 2001 r. nr 62, poz. 628 ze zmianami). w Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których jest lub był wykorzystywany azbest (DzU z 2003 r. nr 192, poz. 1876).
Zgodnie z przedstawionymi przepisami UM powinien dokonać inwentaryzacji wyłącznie w budynkach, których jest właścicielem, a nie we wszystkich budynkach, gdzie występuje azbest.
Pewnie będzie tak jak to robią firmy X
Zdejmą azbest do utylizacji, czyli zakopią go gdzieś żeby nikt nie widział zgarną kasę i wyprowadzą się do Meksyku hehe Jakby nie patrzeć śmiało można rozpocząć nowe życie z kilkunastoma milionami na koncie.
Sądząc po tym jak wygląda w naszym mieście utylizacja drewnianych ram okiennych w wykonaniu firm okna te wymieniających to chyba masz rację. Nie wiem, czy nawet po opaleniu farby ramy te nadają się do spalania w piecach domowych. U nas powszechnie jako opał służą ramy okienne pokryte farbą. A co z ołowiem i innymi produktami spalania? Czy ktoś sprawdza dokumentację w firmach zajmujących się wymianą tych okien jak przestrzegane są przepisy ochrony środowiska? Ale to już inny temat nie związany z azbestem, chociaż z naszym miastem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum