Czy ktoś mógłby przybliżyć historię naszego dworca? Zdjecia mile widziane
Kiedy powstał budynek dworca? Zastanawia mnie dlaczego ten budynek jest taki duży. Na co wykorzystywane były pomieszczenia? (Oprócz kas biletowych oczywiscie ) Szczególnie interesuje mnie lewa część budynku. Z dzieciństwa coś mi świta, że w częsci budynku był jakiś bar czy coś podobnego, ale więcej nie pamietam
Ponadto zastanawia mnie hol naszego dworca. Jest strasznie wysoki. Może kiedyś był niższy i wyżej po prostu było piętro? (Pozostałą częśc budynku jest dwupiętrowa)
Wiadomo, że linia kolejowa Wrocław - Opole była pierwszą na polskich ziemiach. Czy biegła dokładnie tak jak biegnie teraz? Czy od początku była na takim nasypie i kiedy zbudowano tunele pod torami dla samochodów?
Szczególnie interesuje mnie lewa część budynku. Z dzieciństwa coś mi świta, że w częsci budynku był jakiś bar czy coś podobnego, ale więcej nie pamietam
Pamiętam, że w holu po prawej stronie, były kasy biletowe a obok informacja z przechowalnią bagażu. Przyjmowano tam też paczki do wysyłki kolejowej ( bagażowa poczta kolejowa). Pod świetlnym rozkładem jazdy były toalety, pomiędzy drzwiami do toalet na półce stał drugi (pierwszy był w sali telewizyjnej BDK) w Brzegu telewizor kolorowy. Po lewej stronie był kiosk RUCH i wejście do korytarza, który kiedyś "robił" za poczekalnię. Okna poczekalni wychodziły na tor I. Korytarz ten (poczekalnia) prowadził do baru/restauracji WARS (czytaj piwiarnia) oraz do świetlicy-czytelni młodzieżowej. Nad tymi pomieszczeniami były mieszkania rodzin kolejarzy a nad kasami - biura PKP
Piszę (były, było) ponieważ ostatni raz miałem okazję przebywać na dworcu PKP 25 lat temu.
Jeżeli chodzi o tunele, to bardzo interesuje mnie ten tzw. pieszy, od rogu ulic Szkolnej i Trzech Kotwic do fabryki cukierków
Ostatnio zmieniony przez Lech 2007-09-13, 13:39, w całości zmieniany 2 razy
Czy ktoś mógłby przybliżyć historię naszego dworca? Zdjecia mile widziane
Podane poniżej informacje pochodzą z książki Doroty Tscheschner „Śląska perła Brzeg – budowle opowiadają”, wydanej w Berlinie w roku 2004.
Pierwsza linia kolejowa na ziemiach dzisiejszej Polski połączyła 21. maja 1842 Wrocław z Oławą. Jej budowa rozpoczęła się się rok wcześniej i również wtedy położono kamień węgielny pod budowę pierwszego brzeskiego dworca – wtedy jeszcze w szczerym polu, przy szosie biegnącej w kierunku Skarbimierza i Pępic, będącej przedłużeniem ulicy Małujowickiej (Staromiejskiej) i zwanej „ulicą” Ziębicką. Jednak po ukończeniu budowy dworca w roku 1844 przemianowano ją na „Dworcową”, którą pozostała aż do roku 1945, mimo że później nie prowadziła już do dworca. Chodzi tu oczywiście o dzisiejszą ulicę Armii Krajowej.
W owych czasach podróż pociągiem z Brzegu do Wrocławia trwała ok. 75–80 minut. Kolej żelazna szybko zyskiwała na popularności i znaczeniu, przez co musiała być stale rozbudowywana. Również i brzeski dworzec stał się za mały i wkrótce konieczna stała się budowa nowego dworca w nowym miejscu. Stało się to w latach 1868 – 70. Wybudowany wtedy dworzec służy nam do dziś. W roku 1908 dobudowano drugi peron, zaś w roku 1910 kolejowy urząd pocztowy. Wiadukty kolejowe powstały w latach 1911-12.
Książka adresowa z roku 1934 podaje następujących „lokatorów” budynku dworca: Niemiecka Spółka Kolei Rzeszy (koleje państwowe), restaurator dworcowy, nadinspektor Kolei Rzeszy, nadinspektor budowlany Kolei Rzeszy, inspektor techniczny Kolei Rzeszy.
Brzeski dworzec reprezentuje śląski styl budownictwa dworcowego, którego inspiratorem był niemiecki architekt Karl Freidrich Schinkel.
Jest to niewątpliwie budowla monumentalna i reprezentacyjna – stąd i wysokość holu – co widać jeszcze i dziś. Warto dodać, że w zamierzchłych czasach, niestety w przeciwieństwie do dnia dzisiejszego, dworce kolejowe były „biletami wizytowymi” miast, jako że pierwsze wrażenie podróżnego, nowoprzybyłego do jakiegoś miasta, powstawało właśnie na dworcu. Również restauracje dworcowe należały do najlepszych, zaś ulice prowadzące z dworca (ulica Piastowska) były ulicami reprezentacyjnymi.
Na ilustracji pierwszy brzeski dworzec.
Widok nowego dworca, jeszcze bez zadaszenia peronów.
Zabrania się publikowania tej fotografii bez zgody autora...
www.brzeg24.pl
Nie żebym się czepiał ale nie jesteś autorem tej fotografii i po raz kolejny przywłaszczasz sobie czyjąś pracę i to ty łamiesz prawa autorskie podpisując się jako autor zdjęcia.
Panowie....o prawach autorskich już nie raz była mowa więc nie róbmy off topica....z jednym się muszę niestety zgodzić...alfix, nie przywłaszczaj pod brzeg24.pl praw autorskich, a jak już wstawiasz zdjęcie to napisz skąd/od kogo pochodzi...to jak było z tym dworcem dalej? w którym roku powstały perony w ich obecnym stanie?
Powtarza się tu data budowy drugiego peronu... ale chyba w tym czasie także wybudowano dzisiejszy pierwszy peron. Bo jak słyszałem na początku peron przylegał bezpośrednio do dworca (jak w Opolu czy Oławie), więc ok. 1908 musieli wybudować od nowa oba perony, wraz z tunelem.
Jeszcze trzeba dodać, że w czasie przebudowy (zapewne też ok. 1908) hol dworca powiększono o część, która się teraz znajduje za filarem, gdzie są kasy, i pewnie z tego okresu były też kasa bagażowa, informacja i przechowalnia bagażu. Ta część holu miała wysokość jednej kondygnacji.
A jeszcze później (ale kiedy?) przy kolejnym drobniejszym remoncie, dokonano przeróbki sufitu w holu, wykonano sufit podwieszony, który zasłonił sztukaterie. Odsłonięte zostały dopiero w 2005 r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum