Forum Brzeg on
Regulamin Kalendarz Szukaj Album Rejestracja Zaloguj

MegaExpert

Poprzedni temat :: Następny temat
Budowa mostu (jazu) na Kępę Młyńską
Autor Wiadomość
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 13:35   Budowa mostu (jazu) na Kępę Młyńską

Od wieki wieków Odra płynęła, Kępa Młyńska też istniała... ale proszę mi wytłumaczyć w jaki sposób robiono to co na zdjęciu poniżej? gdzie się podziała woda?



na 100% to jest Brzeg i na 100% jest to Kępa ( w dali widać Ratusz a po prawej stronie jak i w dali budynki młynu )






a czy to (most, kładka ) nie jest przypadkiem za kanałem tuż przed śluzą ?



a jeśli nie to gdzie?
0 UP 0 DOWN
 
alferx 



Wiek: 51
Dołączył: 11 Cze 2005

UP 0 / UP 0


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 13:57   

Lotnik napisał/a:
ale proszę mi wytłumaczyć w jaki sposób robiono to co na zdjęciu poniżej? gdzie się podziała woda?


Wg mnie wytłumaczenie jest proste. Postawiono tamę pomiędzy Kępą a Starymi Koszarami i cały nurt szedł przez jaz pomiędzy Kępą a Wyspą Złotą (bodajże)

Ponieważ poziom wody od strony Odry jest niższy można było spokojnie budować jaz.
Dodatkowo prawdopodobnie wybrano okres/czas, gdy poziom Ody był bardzo niski.

Pamiętam swego czasu, że była postawiona taka metalowa tama pomiędzy Kępą i Wyspą - możne było wtedy wejść na nią suchą nogą.
Ostatnio zmieniony przez alferx 2007-04-07, 14:00, w całości zmieniany 1 raz  
0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 14:01   

a to znaczyłoby, że młyn w czasie budowy nie pracował (?!?) i jak wtedy poradzono sobie z wodą zza młyna, czy woda się nie cofała ? ... chyba jednak głupoty piszę bo żeby napędzać koło młyn musi być położony niżej niż jaz ;)
Ostatnio zmieniony przez Lotnik 2007-04-07, 14:04, w całości zmieniany 1 raz  
0 UP 0 DOWN
 
alferx 



Wiek: 51
Dołączył: 11 Cze 2005

UP 0 / UP 0


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 14:03   

Lotnik napisał/a:
a to znaczyłoby, że młyn w czasie budowy nie pracował (?!?)


Teraz zobaczyłem na drugiej fotce jest odpowiedź.

Tama była postawione tak, aby woda wpływała do młyna, ale była odgrodzona od mostu.

Są 2 prawie równoległe kładki, Most i tama (po prawej)
Ostatnio zmieniony przez alferx 2007-04-07, 14:04, w całości zmieniany 1 raz  
0 UP 0 DOWN
 
Brieger 



Wiek: 66
Dołączył: 05 Sty 2007

UP 29 / UP 7



Wysłany: 2007-04-07, 14:04   

Czwarte zdjęcie z całą pewnością przedstawia kładkę przez kanał przed śluzą.
0 UP 0 DOWN
 
Brzeski
Brzeski


Dołączył: 05 Wrz 2005

UP 110 / UP 54


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 14:39   Re: Budowa mostu (jazu) na Kępę Młyńską

Lotnik napisał/a:
Od wieki wieków Odra płynęła, Kępa Młyńska też istniała... ale proszę mi wytłumaczyć w jaki sposób robiono to co na zdjęciu poniżej? gdzie się podziała woda?

Tak mi się wydaje, że woda jest, tylko z boku. Widać ją na następnym zdjęciu, że jednak płynie. Albo stoi. Spójrz na lewą stronę zdjęcia, i na larseny które wyraźnie widać , a ta dziwna drewniana konstrukcja z kamieniami chyba opierała się o brzeg Wyspy Jerzynowej.

Pierwsze zdjęcie to widok od północy na budowany most, a drugie to widok z lądu na most.



Cytat:
a czy to (most, kładka ) nie jest przypadkiem za kanałem tuż przed śluzą ?

[
A to mnie zainteresowało bardziej. I nie jestem na 100 % pewny. Mam taką widokówkę w książeczce "Brzeg na starej pocztówce". Jest tam inne ujęcie, z pewnością tego samego mostu, ale czy to jest ten most na współczesnym kanale (na przedłużeniu uliczki Wał Śluzowy),po którym ostały się do dziś przyczółki ceglane, to trzeba by sprawdzić porównując widoczne tam budynki z rzeczywistością. Tak na oko, to ten kanał na zdjęciu bardzo wąski, ledwo barka się mieści... ale to tylko na oko.

A jeśli to nie ten most, to jest jeszcze możliwość, że to nieistniejący most na pierwotnym nieistniejącym kanale, w pobliżu dzisiejszego skrzyżowania ulic Nadbrzeżnej x Błonie x Grobli. Nigdy nie widziałem fotografii ani rycinki tego zapomnianego mostu.
Może masz datę wykonania zdjęcia?
0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 14:47   

nie ma daty wykonania ale na 95% jestem pewnien, że
Brzeski napisał/a:
że to nieistniejący most na pierwotnym nieistniejącym kanale, w pobliżu dzisiejszego skrzyżowania ulic Nadbrzeżnej x Błonie x Grobli
Brzeski napisał/a:
ostały się do dziś przyczółki ceglane
ostały się oczywiście ale na tym zdjęciu most jest "szeroki", a na tym za śluzą przyczólki są w bliskim sąsiedztwie, na zdjęciu w oddali widać budynki....
0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 15:06   

0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 15:07   

0 UP 0 DOWN
 
Brzeski
Brzeski


Dołączył: 05 Wrz 2005

UP 110 / UP 54


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 15:09   

Lotnik napisał/a:
nie ma daty wykonania ale na 95% jestem pewnien, że...

Szczerze mówiąc nie zrozumiałem na który most stawiasz. :-)

W międzyczasie Brieger podpowiada, że to jednak "za kanałem", ja bym mu wierzył... w razie czego śmignę na spacer i porównam budynki z widokówki i będzie wyjaśnione :-)
0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 15:12   

przepraszam ale coś serwer nawala i ja pisałem ze chodzi mi o ten na skrzyżowaniu Grobli x Błonie ....
0 UP 0 DOWN
 
Brzeski
Brzeski


Dołączył: 05 Wrz 2005

UP 110 / UP 54


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-07, 15:26   

:-) Mnie też zawiesza serwer... ale przyjrzałem się następnym fotkom w tej książce i okazuje się, że most "za kanałem" był bliźniaczo podobny, z tym, że składał sie z 10 kratek (elementów kratownicy), a ten ze zdjęcia (domniemany z ulicy Błonie) ma tylko osiem. Inny jest też układ kratownic, zastrzały (te elementy ukośnie) są w drugą stronę.
O ile są to zdjęcia a nie jakaś reprodukcja to znaczy że są to dwa różne mosty... Chyba jednak pojadę za kanał sprawdzić. :-)


P.S.
Dla niewtajemniczonych wrzucam tekst z przewodnika "Po Ziemi Brzeskiej szosą, szlakiem i bezdrożem" - żeby mogli się zaznajomić z problemem.

Cytuję:

Po Ziemi Brzeskiej... / Historia / Świat zaginiony
Stary most na kanale
Dzisiejszych mieszkańców miasta dziwią murowane przyczółki starego mostu, które można oglądać spacerując za kanałem wałem w kierunku śluzy. A już zupełnie niezrozumiała jest nazwa ślepej uliczki Wał Śluzowy, którą ciężko odróżnić od wjazdu na podwórko. W tym miejscu gdzie zaczyna się owa uliczka, kończy się ulica Błonie a zaczyna Grobli. To też może nie być jasne. Wszystko zrozumiemy, gdy poznamy historię największej brzeskiej wyspy.

Wyspa ta powstała wskutek budowy kanału żeglugowego, który dziś omija miasto od północy. Nie od razu jednak kanał zbudowano w takiej postaci jak dziś. Pierwszy, górny odcinek powstał pod koniec wieku XIX (1891-1895). Rozpoczynał się tam gdzie dziś, ale przed miejscem, w którym są stare przyczółki skręcał w kierunku Odry i kończył się w pobliżu dzisiejszej ulicy Nadbrzeżnej. Wzdłuż tego kanału powstała droga nazwana Wałem Śluzowym, bo prowadziła do śluzy. Obok skrzyżowania ulicy Nadbrzeżnej, Wału Śluzowego i Błoni zbudowano most, który prowadził na nową wyspę, czyli dzisiejszą ulicę Grobli.

W 1915 roku przebieg kanału zmodyfikowano, tak aby zupełnie odsunąć go od miasta i starego płytkiego koryta Odry. Kanał przedłużono i od tego czasu barki pływają tak jak dziś. Wtedy droga Wał Śluzowy została przekopana i w tym miejscu zbudowano most. Stał tam, dopóki nie zniszczyła go II wojna światowa. Stary odcinek kanału został częściowo zlikwidowany, zasypano przede wszystkim miejsce, gdzie istniał most prowadzący na ulice Grobli. Pozostała część do dziś została tak zamulona, że dziś już tam żadne barki nie wpłyną. Z czasem obie wyspy połączyły się i dziś zostały tylko historyczne nazwy przypominające o historii budowy kanału.


Odcinek Odry w granicach administracyjnych Brzegu.
# Naturalny bieg Odry
# Pierwszy odcinek kanału zbudowany w l. 1981-1895
# Drugi odcinek kanału z 1915 r.
# Dawny most na Wale Śluzowym, który istniał w l. 1915-1945
# Śluza na kanale
# Odcinek kanału zasypany po r. 1915.

- Niestety interaktywnej grafiki się nie da się skopiować.
0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-08, 12:29   

a na tym zdjęciu strzałką zaznaczony jest "wpływ" :

0 UP 0 DOWN
 
Brzeski
Brzeski


Dołączył: 05 Wrz 2005

UP 110 / UP 54


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-04-08, 14:58   

Po spacerku i porównaniu fotki z innymi fotografiami z albumu pocztówek jestem prawie pewny, że rzeczony most, nie jest mostem "zza kanału".
Wszystko wskazuje, że to mostek na ulicy Grobli, koło wjazdu do rzeźni.

(Tak przy okazji odkryłem kilka lapsusów w tej książeczce.)
0 UP 0 DOWN
 
kwm 



Wiek: 49
Dołączył: 30 Lis 2005

UP 411 / UP 33



Wysłany: 2007-07-17, 20:13   

ten mostek na 3 zdjeciu na 100% nie jest mostem przez obecny kanal. Kanal jest o wiele szerszy niz ten na zdjeciu, a przyczolki sa o wiele bardziej oddalone. Zgodzilbym sie ze jesli to zdjecie zrobione jest w Brzegu, to przedstawia ono przeprawe przez stare koryto kanalu, bo wiecej przepraw w Brzegu nie bylo. Lotnik skad masz te zdjecia? To jest przeciez cos pieknego? MAsz jeszcze jakies pododne? Bardzo ciekawie mnie dzieje Brzegu i wszystkiego co znim zwiazane ale czegos takiego nigdy nie widzialem. Po prostu super cos takiego zobaczyc.

Straszna szkoda ze nie ma juz tych mostkow. Takie mosty tworza niepowtarzalny klimat. Cos pieknego. Byloby cudownie, gdyby kiedys ktos z naszych wladz pomyslal o jakims szlaku nadodrzanskim prowadzacym od sluzy, np. na Kepe Mlynska ale przez odbudowany most (lub przeprawe dla pieszych i rowerzystow) na kanale tam gdzie teraz znajduja sie same przyczolki. Byloby fantastycznie, ale to niestety juz raczej nierealne zeby z powrotem odtworzyc stare koryto kanalu i przeciac Groble tak jak mialo to miesce w przeszlosci. Przeciez wtedy wytworzylby sie tam tak piekny klimat, oprocz parkow byloby to najpiekniejsze (najprzyjemniejsze) miejsce w Brzegu do spacerow. To od tamtej strony panorama naszego pieknego miasta prezentuje sie najokazalej ( widoki na mlyn, stare miasto, liazy, most, Kepe mlynska...)
Oczywiscie musialoby sie to wiazac z rewitalizacja Grobli i Kepy Mlynskiej, bo teraz az strach tam wchodzic. W ogole wg mnie Kepa Mlynska jest najbardziej niewykorzystanym atutem naszego miasta. Podobnie sprawa ma sie z Grobla i terenami zalewowymi za kanalem (w kierunku Babiego lochu).
0 UP 0 DOWN
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Zobacz posty nieprzeczytane

Skocz do:  

Tagi tematu: budowa, jazu, kepe, mlynska, mostu, na


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template BMan1Blue v 0.6 modified by Nasedo
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 33
Nasze Serwisy:









Informator Miejski:

  • Katalog Firm w Brzegu