Znam jedno wejście lecz raczej nie jest to do podziemi lecz jest to wejscie do jakiegoś bunkru w którym zostały zachowane przejścia pomiedzy bunkrami. Jest to przejście pomiedzy podziemnego hangaru w którym była jakas jednostka - domyslam sie po pokojach. Tunel prowadzi do jakiegos jakby parkingu i idzie dalej, na końcu jest wyjscie na zewnątrz i zasypane wejście do nastepnego tunelu który prowadzi prowdopodobnie do hangaru przy pierwszym pasie. Wejściach do podziemnych tuneli nie widziałem lecz słyszałem ze takowe istnieją jelsi by dało rade chetnie bym sie załapał na taką wyprawe
Byłem dzisiaj na tzw. "garażowni" (znajdującej się parę kilometrów od pasa na południe, za potokiem pępickim - mniej więcej tutaj. Zaintrygowały mnie żółte kartki ponaklejane na drzewach przy każdym garażu:
Wujek Gugiel stwierdził, że to albański, a napis znaczy "destroyed building".
Oprócz tego widziałem parę kukieł ludzkich rozmiarów:
Jedna rozczłonkowana na poboczu, jedna leżąca na drodze (z większej odległości nieźle mnie wystraszyła), parę na wałach i pomiędzy drzewami (też nieprzyjemny widok, zwłaszcza po zmroku).
No i malunki wojaków (9DDC - 9 dni do cywila):
Ciekawi mnie to, czy byli to żołnierze na lewiźnie lub przepustce, czy może mieli tam jakieś ćwiczenia?
Na wałach i między nimi jest też dużo okopów (ciekawe, czy to robota ruskich, jakichś paintballowców czy WP), w jednym miejscu znalazłem całą stertę radzieckich masek przeciwgazowych, wraz z rurami i pochłaniaczami. Dość nagryzionych już zębem czasu, swoją drogą.
Jeżeli dobrze zaznaczyłeś teren w linku, to są to tereny OSP (Ośrodek Szkolenia Poligonowego) Pępice. Ośrodek jest użytkowany przez żołnieży naszej brzeskiej jednostki ( stąd te napisy DDC) do szkoleń z materiałami wybuchowymi i sprzętem inżynieryjnym. Tereny te były w dyspozycji wojska polskiego już w czasie gdy na lotnisku stacjonowali Rosjanie. Co do kartek i kukieł to nie mam pojęcia.
Na pewnym forum miłośników lotnictwa znalazłem takie zdjęcie
Autor napisał "Tak na szybko, odpowiem że tak stacjonowały i chyba było to lotnisko w Brzegu."
Obecna droga przy zakładach Cadbury, a w tle hangar remontowy, w którym wraz z bratem w roku 90 oglądaliśmy wnętrze samolotu MIG - 23,a to dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionego mechanika ukraińskiego poznanego poprzez prasę lotniczą ( " Skrzydlata Polska").
Słyszałem kiedyś, że zejście było w hangarze naprawczym (obecna sala zgromadzeń Jehowych), jednak zostało zalane/zasypane/zabetonowane podczas remontu. Słyszałem to kiedyś od znajomego, który miał znajomego (itd.), który tam pracował - toteż informacja jest z n-tej ręki i średnio wiarygodna moim zdaniem. Gdzieś w okolicach 2004 roku buszowałem po lotnisku i w jednym z budynków - nie pamiętam już, czy to był hangar, czy budynek - były schody prowadzące w dół, jednak po paru stopniach stała woda. Podziemia na lotnisku są na pewno (myślę, że najprawdopodobniej w formie korytarzy prowadzących z jednych miejsc, do drugich, a nie podziemnego miasta ), jednak z pewnością są zalane i w stanie niepozwalającym na poruszanie się nimi.
Słyszałem dużo różnych dziwnych historii o lotnisku ale czy one są wiarygodne.
np. któraś płyta jest podnoszona tak że może tam wjechać cieżarówka że gdzieś pod pasem startowym jest schron itd.
np. któraś płyta jest podnoszona tak że może tam wjechać cieżarówka że gdzieś pod pasem startowym jest schron
Ta akurat przebiła pomysł o tunelu pomiędzy Ska a Czerwonymi Koszarami, gratuluję
Spróbować i poszukać chyba warto. A zalane być nie powinno, bo Ska jest ponad 20m nad Odrą.
Załączone zdjęcie wykonano na lotnisku w Brzegu 10. kwietnia 1945r. Na pierwszym planie widzimy (od lewej) kapitana A.W. Lobanowa i majora A.G. Pawłowa. W tle widać nos samolotu Ławoczkin Ła-5FN z 41. Gwardyjskiego Pułku Myśliwskiego (ze składu 8. Gwardyjskiej Dywizji Myśliwskiej 5. Korpusu Myśliwskiego 2. Armii Lotniczej ZSRR)
Wymieniony tutaj przez innych pułkownik Połbin (czy błędnie: Pałbin), to generał-major Iwan Semenowicz Połbin, dwukrotny bohater Związku Radzieckiego, jedyny radziecki generał, który jeszcze ma we Wrocławiu swoją ulicę (w trakcie „dekomunizacji” stracił swoją wrocławską ulicę generał-porucznik Władimir Aleksiejewicz Głuzdowski, głównodowodzący wojskami, które zdobyły Festung Breslau, wnuk powstańca styczniowego, dla mnie urokliwa postać). W Wiki piszą o Połbinie, że „20 października 1943 dowodząc grupą 17 samolotów bombowych Pe-2 i 17 samolotów myśliwskich, gdy napotkał grupę niemieckich samolotów bombowych w czasie gdy samoloty myśliwskie nawiązały walkę z osłoną niemieckich samolotów bombowych wydał rozkaz zaatakowania przez samoloty bombowe Pe-2 bronią pokładową niemieckich samolotów bombowych. Był to pierwszy przypadek takiego użycia samolotów bombowych. W trakcie tej walki lotnicy radzieccy zestrzelili 13 samolotów, z tego 6 zestrzeliły samoloty Pe-2, przy stracie 3 własnych samolotów”. Połbinowi przełożeni mówili wielokrotnie: Jesteś generałem! Nie musisz już latać do boju! Ale poleciał, w swój 158, ostatni, lot (nie: 157, jak błędnie podano w Wiki). Zwłok Połbina, który wystartował z lotniska w Skarbimierzu, poszukiwano po zdobyciu Wrocławia, ale bez rezultatu. Są różne przypuszczenia, gdzie jego samolot mógł, raczej na obrzeżach miasta, spaść. Chyba to nieprawdopodobne, aby szczątki tego samolotu i załogi kiedyś odnaleziono (choć, gdybym był młodszy, zacząłbym szukać, wystarczyło, że samolot Połbina spadł, co przecież niewykluczone, np. do Odry). Podstawowe informacje o Połbinie i o Głuzdowskim znaleźć można w hasłach Wiki im poświęconych.
PS. Pierwszy ślad? Córka Marysia powiedziała mi, że od mieszkańców podwrocławskiego Ramiszowa wie, że z pobliskiego, ponoć głębokiego stawu, wydobyto, chyba kilkadziesiąt lat temu, samolot. Z Ramiszowa, w pobliżu którego mieliśmy studencki obóz wojskowy, chodziłem na Psie Pole piechotą. Gdzieś pewnie jest związana z tym wydobytym samolotem dokumentacja, może w samolocie zachowały się jakieś szczątki?
Ostatnio zmieniony przez Julian Mazur 2016-06-28, 17:42, w całości zmieniany 20 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum