Tuning techniczny
Motorower Ogar 200 posiada 3-biegowy silnik zapożyczony z Jawy 50 Mustang. Silnik ten po sprowadzeniu zza granicy został stłumiony aby dostosowac jego osiągi do wymogów przepisów drogowych. Teraz, gdy tamte czasy minęły, a nowoszescne firmy motocyklowe produkują silniki o pojemności 50 cm3 rozwijające prędkosci do 120 km/h, warto pokusić się o oddławienie i podrasowanie silnika Ogara. Poniżej postaram się przybliżyć zabiegi umożliwiajace wykonanie w.w. przeróbek.
"Oddławianie" silnika
kolektor wydechowy został wydłużony - można go skrócić o 10 cm tak, aby wchodził do tłumika na 3-4cm (otrzymałem w ten sposób lepsze przyspieszenie)
dopasowujemy kolanko gaźnika - zdławione silniki posiadają mały otwór, który należy rozpiłować, dopasować do gaźnika, a nastepnie wypolerować
jedną z łatwiejszych przeróbek silnika jest modyfikacja tłoka - skracamy górną nóżkę tłoka (od strony gaźnika) o 1 mm (nie więcej) i wyrównujemy krawędzie od wewnątrz tak jak na zdjęciu i polerujemy na lusterko... co to daje ? większe przyspieszenie i trochę więcej mocy (tłok zmodyfikowany to oczywiście ten po prawej stronie zdjęcia), przeróbka ta jest czasochłonna i wymagająca precyzji, używamy pilników i papieru ściernego o różnej grubości
stosujemy dysze o większym przelocie: 68, 70 (nie radze samemu zwiększać przelotu starej dyszy bo łatwo żeby coś poszło nie tak jak ma)
można również ustawić zapłon 2 mm przed GMP, lecz dla różnych silników najlepsze ustawienia wyprzedzenia zapłonu mogą być różne - najlepiej samemu dopasować wyprzedzenie na drodze eksperymentów (metoda prób i błędów)
wymiana zębatki zdawczej na większą spowoduje zwiększenie Vmax, lecz obniżenie przyspieszenia - polecam zębatkę 13-zębową (tak na marginesie, na ten wielofrez pasuje również zębatka od WSK, ale może ona być za duża i nie mieścić się w deklu lub motor będzie za słaby)
Podnoszenie sprawności silnika
• najłatwiejszą opcją jest zamontowanie cylindra 60 cm3 lub zrobienie szlifu starego cylindra
• sportowy tłumik od Simsona -
• wymiana gaźnika Jikov na gaźnik od Simsona
• uszczelnienie skrzyni korbowej
• dopasowanie i wyrównanie połączenia kanałów cylindra ze skrzynią korbową
• splanowanie głowicy (należy uważać by nie przesadzić - inaczej tłok będzie uderzał o elektrodę świecy)
• zastosowanie podwójnego wydechu - zmniejszy to głośność motora i spowoduje lepszy przepływ spalin
przeróbki forumowicza irosz
• głowica leciutko splanowana
• cylinder z allegro na 60 cm3
• nóżki tłoka zeszlifowane o 3,5 mm
• filtr stożkowy
• otwory w dyszach powiększone
• nowe łożyska
• zębatka z przodu po przeróbkach na tokarce 10-zębna ze starego simka na pedały
• z tyłu zębatka 12 zębów mniej niż oryginalna
• opony jak w ścigaczu 17" 1/2
• wał po regeneracji
Ostatnio dowiedziałem się również, że można odchudzić wał, najlepiej u dobrego tokarza oszlifowując go z obu stron o 2 mm, zastosować kondensator z Żuka i jeździć na świecach przeznaczonych do samochodów z instalacją gazową (konieczna redukcja na świece z długim gwintem). Hardcor'owcy mogą pokusić się także o zrobienie suchego sprzęgła...
________________________________________
Motorower Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik Jawa produkcji czechosłowackiej. Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe ROMET prowadziły w latach 1983-1990. Konstrukcja motoroweru została oparta na konstrukcji motoroweru 50-T1, którego produkcję wstrzymano. Wobec braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji zastosowano silnik Jawa. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika, który nie bardzo pasował do kształtu i stylizacji motoroweru.
Po dłuższej eksploatacji wychodzą na jaw wszystkie plusy i minusy tego modelu. Do plusów zaliczam: tanie i jeszcze łatwo dostępne części, duża skrzynka narzędziowa - zmieszczą się wszystkie niezbędne rzeczy i zostaje jeszcze miejsce na prowiant i coś do picia (oczywiście bezalkoholowego;) sporej wielkości zbiornik paliwa, filtr powietrza z papierowym wkładem co znacznie ułatwia jego wymianę (nie trzeba nasączać olejem) i łatwość odpalania - jednak jest to chyba zasługa małej pojemności silnika a nie nadludzkich wysiłków konstruktorów. Co do minusów jest ich kilka: pierwszy i chyba najważniejszy to zbyt słaby silnik, rozumiem ograniczenia prędkości dla motorowerów ale można było wycisnąć trochę więcej z 50cm3. Jest to szczególnie uciążliwe podczas jazdy z pasażerem - przy trochę cięższym terenie występują kłopoty z ruszaniem i rozpędzaniem, aby wrzucić wyższy bieg trzeba się mocno rozpędzić na poprzednim. Przy jeździe z pasażerem występuje dobijanie tylnego zawieszenia co na gorszych drogach zdarza się dość często. Przez wąskie opony w piaszczystym terenie trzeba bardzo uważać aby się nie zakopać w piachu gdyż trudno z niego wyjechać. Podczas takich wyjazdów nie gazujmy zbyt mocno aby nie przegrzewać silnika. I na koniec już ostatnia wada tego motoroweru - brak migaczy, jest to tym gorsze, że od tego zależy nasze bezpieczeństwo, w ruchu miejskim wystawianie rąk jest dość kłopotliwe i niebezpieczne.
To tyle moich wywodów, na koniec dane czysto techniczne:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Typ: Jawa 223
Poj skokowa: 49,9 cm3
Średnica tłoka 38mm
Skok tłoka: 44mm
Stopień sprężania: 9,5
Moc / obrotach 2KM/4500 obr/min
Skrzynia biegów: 3-biegowa
Zawieszenie kół:
-przednie: widelec teleskopowy o skoku 65mm
-tylne: wahacz i amortyzatory teleskopowe o skoku 50mm
Ogumienie 17 x 2,25
Hamulce: szczękowe, bębnowe o średnicy bębna 97,5mm
Długość całkowita: 1850mm
Rozstaw osi: 1200mm
Masa w stanie suchym: 60kg
Dopuszczalne obciążenie: 150kg
Prędkość maksymalna: 60km / h
Pojemność zbiornika paliwa: 9l
za problemy w tuningu i inne nie odpowiada: miniek1
Tylko nie mów, że sam to wydumałeś. Jeśli tak to jeszcze z Saw_woman sprawę załatw. To tak , zużycie paliwa chyba o połowę pdskoczyło bo przepłukiwanie zwiększyłeś, a w tych silnikach w trakcie przepłukiwania i tak 50% mieszanki ucieka. A na ilu oktanach teraz jeździsz? Jeszcze jest taka benzyna w sprzedaży, bo stopień sprężania zwiększyłeś prawie na max? A ze szlifowaniem kanału dolotowego do gaźnika to są dwie szkoły. Jedni uważają, że jepiej jak nieszlifowany, bo lepsze wymieszanie mieszanki, a inni odwrotnie bo opór przepływu mniejszy. Ze świecami też dobry pomysł, ale jak pisałeś razem ze zmianą kondensatora, tylko pojemność trzeba tak dobrać, żeby się elektrody za szybko nie wypalały. No i olej do mieszanki koniecznie lepszy trzeba i trochę więcej tak do granicy dymienia.
Czy ja napisałem że to ja jestem autorem?? tylko że nieopowiadam za tuning i inne.
tuning w połowie mam ja i dużo ludzi. Mojego brata kolega srobił go w WSK i mi dał tuning do Ogara. A skąnt to ma to nie moja sprawa
kolanko gaźnika jest powiekszone to ma za to silnik wiekszom moc
Ma większą zgadza się, ale może mieć jeszcze większą przy mniejszym zużyciu paliwa. Trzeba zwiększyć zawirowanie powietrza, żeby lepiej wymieszało się z kropelkami benzyny, wtedy mieszanka jest bardziej jednorodna i lepiej się spala. Możesz wcisnąć w to jak nazywasz kolanko, coś podobnego do kierownicy z tworzywa sztucznego, ale poprzeczki powinno to mieć tak wyprofilowane jak łopatki śmigła. Wtedy możesz wypolerować wewnątrz to kolanko. Jak tylko powiększasz średnicę kolanka, to spada prędkość przepływu, maleje podciśnienie na ssaniu, zmienia się skład mieszanki ( po to przestawiasz iglicę) i kupa innych rzeczy. Poszukaj książeczki na ten temat, a praktykować możesz na tym małym silniku. Duży wielocylindrowy działa podobnie, ale inne problemy dochodzą. Dobrze, że coś cię wciąga.
Ostatnio zmieniony przez Roztropek 2006-09-03, 15:36, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum