Swietne zdjecia. Faktycznie, most wydaje sie byc o wiele szerszy. Zwrocmy uwage np. na zdjecie pierwsze, gdzie tor kolejowy (z wagonem) zajmuje ok.1/3 szerokosci. Ciezko mi sobie wyobrazic, zeby 2 pociagi zmiescily sie w naszej kratownicowej konstrukcji.
Ciekawe.
ps ten most jak i inne z tamtego okresu to arcydziela sztuki (nasz poprzedni most, mosty wroclawskie....), szkoda, ze dzis ta zasada poszla juz w zapomnienie
Zwrocmy uwage np. na zdjecie pierwsze, gdzie tor kolejowy (z wagonem) zajmuje ok.1/3 szerokosci.
Chodzi tu o tor kolejki wąskotorowej – proszę zwrócić uwagę na kolejarza, stojącego na wagoniku (w tym celu zdjęcie należy powiększyć suwakiem i dołu i odpowiednio przesunąć niebieską ramką – można w tym celu również użyć przycisków ze strzałkami).
Przy okazji warto obejrzeć 54 zdjęc i planów dotyczących Brzegu, dających się powiększyć do bardzo wysokiej rozdzielczości. W tym celu należy kliknąć na Online-Katalog po lewej stronie. W okienko z symbolem lupy, które pojawi się po prawej stronie pod napisem Schnellsuche im Katalog należy wpisać hasło Brieg i kliknąć na lupę.
Ostatnio zmieniony przez Dziedzic_Pruski 2009-12-13, 22:56, w całości zmieniany 2 razy
Zwrocmy uwage np. na zdjecie pierwsze, gdzie tor kolejowy (z wagonem) zajmuje ok.1/3 szerokosci.
Chodzi tu o tor kolejki wąskotorowej – proszę zwrócić uwagę na kolejarza, stojącego na wagoniku (w tym celu zdjęcie należy powiększyć suwakiem i dołu i odpowiednio przesunąć niebieską ramką – można w tym celu również użyć przycisków ze strzałkami).
Przy okazji warto obejrzeć 54 zdjęc i planów dotyczących Brzegu, dających się powiększyć do bardzo wysokiej rozdzielczości. W tym celu należy kliknąć na Online-Katalog po lewej stronie. W okienko z symbolem lupy, które pojawi się po prawej stronie pod napisem Schnellsuche im Katalog należy wpisać hasło Brieg i kliknąć na lupę.
Ja chciałbym jeszcze wrócić do tematu transportu mostu.
A mianowicie pytałem babcię, która powiedziała mi, że ów most był transportowany w CZTERECH częściach, a nie dwóch jak tam ktoś wcześniej pisał.
Potwierdziło to jeszcze kilka osób.
Także wydaje mi się bardziej realne transportowanie go w czterech częściach niż dwóch.
Pozdrawiam
Moje przypuszczenia ze most był szerszy mogę już udowodnić
Wybrałem się pooglądać most z bliska i wpadłem na pomysł żeby policzyć te małe wsporniki w kształcie litery X i okazało sie ze u nas jest ich 9 a na moście we Fordonie jest ich 15.
Wiec najprawdopodobniej most został przebudowany i zwężony. Jeżeli tak było to jest też możliwe ze przywieźli go w 4 częściach jak napisał conix,
Ostatnio zmieniony przez Rychu 2009-12-29, 19:41, w całości zmieniany 1 raz
Widokówka z końcowych lat XIX w. Widzimy na niej nowy most (oddany do użytku w roku1895), ale nie ma jeszcze pomnika Wilhelma I (odsłoniętego w roku 1900). Trwają prace przy porządkowaniu otoczenia mostu – na pierwszym planie (zaraz u przyczółku mostu) widoczna jest sterta kamieni, które przypuszczalnie posłużyły do wyłożenia nabrzeża. Przed stertą widoczna jest prowizoryczna zapora z desek, o którą właśnie opiera się przygodny widz. Dalsi widzowie stoją na moście i chyba czemuś się przyglądają – tylko czemu? Widoczna na zdjęciu balustrada mostu zdaje się być identyczna z obecną. Całkiem możliwe, że ten element konstrukcyjny wykorzystano przy odbudowie. Na drugim, miejskim brzegu Odry widzimy już gotowe, wykamieniowane nabrzeże z takimiż schodami, prowadzącymi w dół, a na koronie nadbrzeża – balustradę. Dalej – wylot dzisiejszej ulicy Jagiełły (wówczas Friedrichstraße) i nieco chaotyczną zabudowę Placu Bramy Odrzańskiej. Brama Odrzańska została już przeniesiona, zaś widoczne na widokówce budynki zostały wkrótce rozebrane, w celu przygotowania odpowiedniego miejsca pod pomnik. Przed przeniesieniem bramy zniwelowano wał kurtynowy (część dawnych fortyfikacji), a na pozyskanym w ten sposób terenie powstała promedana nadodrzańska. Na prawo od kościoła św. Krzyża widoczny jest naczółkowy dach gimnazjum, a przed odrzańskim skrzydłem zamku – wysoki dach magazynu soli/ hali musztry, budynku użytkowego w kształcie litery L. Dalej widzimy zamykający zamkowy dziedziniec budynek szkoły ludowej. Wbrew pozorom nie było to żadne „czwarte” skrzydło zamku. Ta zabudowa powstała dopiero po zniszczeniu zamku i nie miała z nim nic wspólnego, a poza tym ulegała częstym zmianom. Sam zamek należał wówczas do skarbu wojskowego i był wykorzystywany jako magazyn. Na prawo od budynku szkoły widzimy szkolną salę gimnastyczną.
Most 1.JPG
Plik ściągnięto 220 raz(y) 417,17 KB
Ostatnio zmieniony przez Dziedzic_Pruski 2012-03-06, 20:57, w całości zmieniany 1 raz
Dalsi widzowie stoją na moście i chyba czemuś się przyglądają – tylko czemu?
To było pytanie retoryczne, a odpowiedź na nie znajdujemy na następnej widokówce, przedstawiającej ten sam motyw z nieco innej perspektywy. Również i na tym zdjęciu widzimy po prawej stronie stertę kamieni, prowizoryczną zaporę z desek i opierającego się się o nią widza. „Rozkład” widzów na moście zdaje się nieco odbiegać od tego z poprzedniej widokówki. Świadczyłoby to o tym, że oba zdjęcia wykonano w małym odstępie czasu (być może rzędu minut), przypuszczalnie z willi Molla. Spektakl, któremu przyglądają się widzowie to prace rozbiórkowe przy pozostałościach filarów starego mostu. O tych pracach była już mowa na stronie 4-tej tego wątku. Wynika stąd, że oba zdjęcia wykonano w roku 1896.
Kiedy porówna powyższe zdjęcia ze zdjęciem poprzednika nowego mostu z 1896 to widać, że obecny plac Nad Odrą nie istniał, gdyż był zabudowany. Budowa nowego mostu wiązała się z rozlużnieniem zabudowy na terenie przyległym do mostu.
730471Stary.jpg Stary most i teren przyszłego placu Nad Odrą
Plik ściągnięto 189 raz(y) 291,56 KB
Ostatnio zmieniony przez Brieger 2012-03-06, 21:20, w całości zmieniany 1 raz
I jeszcze jeden szczegół jest widoczny na tym zdjęciu, który pokazuje, że planowanie i logistyka były mocnymi stronami ówczesnych mieszkańców Brzegu. Chociaż stary most był w użytku, to budowa nowego mostu była skoncertowana z rozlużnianiem zabudowy pod nowy plac Nad Odrą, który miał stanowić wjazd na nowy most. Do niedawna w naszym kraju budowano osiedla mieszkaniowe, gdzie, dopiero po wzniesieniu budynków, myślano o budowaniu ciągów komunikacyjnych. A tu proszę. Nowy most jeszcze nie gotowy, ale ciąg komunikacyjny jest przygotowywany.
Bardzo ciekawe fotogrfie ostatnio trafiaja na Forum co mnie cieszy, dlatego też zdjecie dodane przez Briegera, które niestety było zniszczone postanowiłem poddać renowacji (miałem troche wolnego czasu wiec na spokojnie mogłem sie za to zabrać) Myśle że jest dosyć ważny widok i warto było go reanimować. Oto wynik moich prac ;
Edit:
Aby zobaczyc pełen rozmiar prosze kliknąć w miniature na dole
Ostatnio zmieniony przez Rychu 2012-03-11, 13:23, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum