Wysłany: 2006-08-13, 08:33 O wierszowaniu słów kilka...
POEZJA RYMOWANA
WIERSZ RYMOWANY - składa się z wersów. Wielkość wersu liczy się przez sylaby. I w zależności od ilości sylab w wersie mówi się o wierszach ośmiozgłoskowych, dwunastozgłoskowych (Pan Tadeusz) albo krótszych. Ostatnia sylaba w wersie musi się rymować z inną sylabą.
RYM - tożsamość brzmieniowa ostatnich głosek lub ich zespół w dwóch wersach.
Rodzaje rymów
• Rymy w zależności na akcent
- rymy żeńskie (najczęstsze): posługujące się akcentem paroksytonicznym (czyli na przedostatnią sylabę), np. moda - uroda, występują w wierszu sylabicznym,
- rymy męskie: posługujące się akcentem oksytonicznym (na ostatnią sylabę), np. sąd - błąd, dłoń - skroń, występują w wierszu sylabotonicznym,
- rymy daktyliczne (bardzo rzadko występujące), posługujące się akcentem proparoksytonicznym (na trzecią sylabę od końca), np. chodziłbyś - zrobiłbyś, przezroczysta - ognista, zakochać - rozszlochać.
• W zależności od umiejscowienia wyróżniamy:
- rymy końcowe - występują najczęściej, umieszczane są na końcu wersu,
- rymy wewnętrzne - występują w środku wersu (np. w "Bogurodzicy"), najczęściej są to rymy średniówkowe,
- rymy inicjalne - występują bardzo rzadko, jest to rym na początku wersu.
Inne:
- rymy dokładne np. wodzie - lodzie, boju - pokoju,
- rymy niedokładne (wśród nich wyróżniamy np. asonans - rym oparty na identyczności samogłoskowej, np. woda - droga, i konsonans - rym oparty na identyczności spółgłoskowej, np. warg - dróg). Rozwinęły się w poezji dwudziestolecia międzywojennego, obecnie występuje powszechnie w wierszu wolnym,
- rymy gramatyczne - utworzone z wyrazów, których współbrzmienie wynika z identyczności końcówek gramatycznych (np. dwa czasowniki: myślimy - robimy, chodzi - rodzi, lub dwa rzeczowniki: półmiskami - gromadami, gromady - osady),
- rymy niegramatyczne - utworzone z wyrazów należących do różnych kategorii gramatycznych lub różniących się formą gramatyczną (np. liczbą, osobą, przypadkiem, czasem itp.), np. kwili - chwili, ginę - przyczynę,
- rymy bogate - obejmujące wiele głosek (męczeństwa - społeczeństwa),
- rymy składane - bab ryk - fabryk, panie - na nie,
- rymy banalne (częstochowskie) - blizna - ojczyzna, kocham - szlocham,
- rymy wyszukane, egzotyczne - powstałe przez niezwykły dobór wyrazów: kształcie - miał cię, farby - znał by, trytonów - pantalonów.
Podsumowanie:
POEZJA RYMOWANA - to taka poezja w której autor ma coś do powiedzenia a rym i rytm nadaje mu śpiewności walorów mnemotechnicznych, których brak gdzie indziej, a także możliwości zestrojenia się z "pieśnią świata" - czy też jak kto woli, z muzyką sfer.
WIERSZ BIAŁY – utwór liryczny, którego wersy nie kończą się rymami (inaczej wiersz bezrymowy). Jest to wiersz mniej rytmiczny niż wiersz rymowany. Posługuje się nim najczęściej poezja współczesna
WIERSZ WOLNY:
- rym tworzą powtarzające się wersy
- długość wersów nie jest jednakowa
- intonacja wierszowa zamiast składniowej; stąd często poeta stosuje przerzutnię – wiersz wolny = wiersz intonacyjny = wiersz zdaniowy
- fazy intonacyjne pokrywają się ze składniowymi
- często rezygnacja z podziału na strofy (wiersze wolne często są wierszami stychicznymi)
- nie jest też wymogiem stosowanie rymów (stąd też są to najczęściej wiersze bezrymowe – białe)
Ostatnio zmieniony przez Franco Zarrazzo 2006-08-13, 08:35, w całości zmieniany 1 raz
A ja zazdroszczę ludziom umiejętności pisania tak jak Ty . A teorię publikuję też dla samego siebie - bo nigdy jej nie znałem i dopiero teraz pogrzebałem co nieco w necie.
No to teorię mamy za sobą. Teraz dopiero widzę jakie braki mają moje 'pisadła' Dla mnie nie ma znaczenia czy to co piszę z naukowego punktu widzenia jest wierszem i pod jaką kategorię można go podciągnąć. Ja piszę dla sobie i o sobie, jak pewnie większość z nas. Po prostu przelewamy na papier swoje uczucia i dlatego tworzycy coś pięknego. Prawda jest jednak taka, że jak czytam wiersze Bursztynka, czy Franca to jestem zazdrosna, bo ja nie potrafię pisać tak pięknie jak Oni
E tam. Każdy z nas ma coś, czego nie ma inny. Każdy jest indywidualnością i klasą samą w sobie, ale też jako grupa tworzymy coś większego. Jeden pisze tak, drugi inaczej, trzeci tworzy poezję wielką wpisaną w archiwa Biblioteki Narodowej /właśnie się dowiedziałem, że nawet periodyki on line są archiwizowane /.
Własnie pisałem do Ciebie na priwa P'Inezko.
Ostatnio zmieniony przez Franco Zarrazzo 2006-08-13, 11:21, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum