Wysłany: 2007-04-22, 15:33 Informacje o przemyśle brzeskim w XIX wieku
Pisze prace dyplomowa o przemyśle brzeskim w XIX wieku i bedę wdzięczna za wszelkie informacje lub wskazówki. Troche materiałów już mam ale jeśli macie coś ciekawego to napiszcie. Chodzi mi przede wszystkim o fotki!!!
Aga
Ostatnio zmieniony przez Cyborg 2007-04-23, 08:26, w całości zmieniany 1 raz
Żaden problem . napisz co dokladnie Ciebie interesuje? jaki przemysł? jakie dane? czy tylko w języku polskim czy również w niemieckim? trochę zdjęć znajdziesz na forum, ja posiadam jeszcze ( w formie elektronicznej ) przykładowe druki zamówień i sprzedaży....
odnośnie literatury to:
- 1 - Brzeg - dzieje,gospodarka,kultura - W. Dziewulski
- 2 - szkice brzeskie cz. 1 i 2
- 3 - Brzeg na dawnej pocztówce
- 4 - Rozwój i rozmieszczenie przemysłu na Dolnym Śląsku w okresie kapitalizmu - K. Jeżowski
- 5 - Geschichte der Stadt und des Furstentums Brieg - H. Schoenborn
- 6 - Instytut Śląski w Opolu (archiwum )
- 7 - mapa Brzegu z 1920 roku
- 8 - internet i inne
Wysłany: 2007-04-23, 10:54 Materiały o brzeskim przemyśle
Część,
język materiałów jest mi obojętny, skończyłam germanistykę więc bez problemu przetłumaczę. Najbardziej interesuje mnie Lederfabrik von Moll- jej dawne zdjęcia. Informacje o fabryce Molla mam z biblioteki na Piasku z Wrocka ale może masz coś innego. Ogólnie nawet prawnuk Moola ma nie wiele bo podobno wszystko zostało zniszczone w czasie II wojny swiatowej. Może jeszcze jakieś informache o fabryce Lowenthala i braci Heinze. Przydałoby się też coś o browarze.
Może byc tez to co masz! Pisze prace u prof. Nicieje a on docenia bardzo takie ciekawostki!
Z góry dziękuję za pomoc!!Polecam się na przyszłość
Aga
Mam dwa pytania dotyczące dwóch nieistniejących już obiektów przemysłowych.
Pamiętam, że w latach 60-tych, przy Placu Dworcowym, w miejscu gdzie wybudowano pawilon handlowy (dawniej zwanym Berlinem) był zakład "Siew". Były to wysokie hale z charakterystycznymi poniemieckimi, drewnianymi wrotami. Do końca istnienia tej firmy, w podstawowym transporcie, jeździł tam traktor, taki sam jak w filmie "Czterej pancerni i pies", w odcinku o śluzie. Co produkowała ta fabryczka przed wojną?
Drugi obiekt był zlokalizowany na ul. Fabrycznej pomiędzy ul. Nysańską a przejazdem kolejowym do Agrometu. Kiedyś, jak sięgam pamięcią, były tam betonowe ruiny i coś, co przypominało podziemne, betonowe zadaszone, ale otwarte zbiorniki wypełnione smołą. Przy jednym z budynków od strony jednostki wojskowej była rampa kolejowa, co może świadczyć, że była to poważna firma. Nie wiem, co jest tam teraz, ale w latach 70-tych na placu tym powstał skup złomu. Co to była za firma, czy powstała przed wojną i czym się zajmowała?
Skończyłem właśnie pisać książkę, która nosi tytuł "Historia piwowarstwa w Brzegu i okolicach". Jest tego ze 100 stron w formacie A4. Mam zamiar jeszcze w tym roku ją wydać i zastanawiam się nad nakładem. Nie wiem jak duże byłoby zainteresowanie.
Pisze prace dyplomowa o przemyśle brzeskim w XIX wieku i bedę wdzięczna za wszelkie informacje lub wskazówki.
W dziale „Historia/Ciekawostki, pytania” na stronach 5 i 6 podano informacje o brzeskim przemyśle, pochodzące z wydanego w roku 1929 przewodnika po Brzegu (Ernst Günther, Illustrierter Führer durch Brieg unter besonderer Berücksichtigung heimatlicher Kunstdenkmäler / Ilustrowany przewodnik po Brzegu ze szczególnym uwzględnieniem rodzimych zabytków, Verlag Hugo Süßmann, Brieg 1929).
Myślę że ciekawym tematem może być też Młyn brzeski, właśnie dobrałem się do tego tematu bo mi profesor na uczelni kazał (taki maniak historii przemysłu właśnie, a w dodatku lubi barki i prowadzi na takiej jednej wykłady), Dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy, a mianowicie starszy pan który pracował 45 lat w młynie i dalej żyje opowiedział mi trochę.
Przy młynie znajduje się stara poniemiecka turbina, żeby tam wejść trzeba mieć pozwolenie prywatnego właściciela który mieszka nad morzem. No ale udało mi się załatwić numery telefonów i tak po sznurku wpuszczono mnie i zrobiłem kilka fotek. Turbina ta stanowi źródło energii i myślę że to bardzo dobry sposób wykorzystania Odry i nie tylko. Kiedyś młyn był jeszcze zasilany maszyna parową ( w zimie na Odrze jest lód). To była turbina (nie chce zamieszczać fotek ponieważ trudno mi je było zdobyć a nie chce komuś robić problemów). Jeszcze co do turbiny to były dwie, ale ruscy tą drugą zabrali .
Jak wiadomo Młyn stoi przy Odrze (a to dopiero ciekawostaka ) i został zbudowany na drewnianych palach, a więc nie stoi na gruncie. Zboże kiedyś było transportowane barkami i tu się rodzi ciekawy problem. Polska ma bardzo słabo rozwinięty transport śródlądowy, a profesor mówił że do któregoś tam roku ( nie pamiętam) ale za ok. dziesięć lat wszystkie kraje UE mają spełniać limity procentowe co do takiego transportu. Ktoś by wcześniej o czymś takim pomyślał, a może coś więcej by się rozwinęło na Odrze i mielibyśmy jakieś przystanie i nadrzeczny minibrowarek może (taki niepasteryzowany jak Spiż we wrocławiu albo inne browary, dużo takich w Czechach i są o niebo lepsze niż komercyjne). Teraz jest jakiś projekt do Euro2012, ale czy cokolwiek wypali jak widziałem te obrazki na stronie gdzie żaglówki wkleili wielkości ptaka. Tak się troche rozmarzyłem .
Jeszcze jest jedna ciekawostka dotycząca kępy młyńskiej. Podobno znajdowała się tam wyrzutnia szybowców z tyłu za warsztatem stolarskim (obecnie zamkniętym), którą ruscy wrzucili do Odry, albo cokolwiek tam z tym zrobili.
Jakby ktoś miał ciekawe wiadomości dotyczące młyna to chętnie poczytam.
Pozdrawiam.
Wykaz zakładów nieczynnych stan na dzień 8 października 1947 r.
Nazwa fabryki stan
1.Fabryka Odlewów „Gütler” (Gütler & Com) ul. Łokietka – zdewastowany
2.Fabryka Pieców „Fuchs” (Fuchs) ul. Łokietka 80% zniszczenia
3.Garbarnia i Fabryka Rękawiczek ul. Kolejowa 90% zniszczenia
4.Fabryka Ksiąg Handlowych (T. Heince) ul. Trzech Kotwic 80% zniszczenia
5.Fabryka Paieru (Lowenthal) ul. Dworcowa 90% zniszczenia
6.Fabryka Wentylatorów (Reinwerke) ul. Oławska spalona
7.Fabryka Pantofli ul. Kolejowa 90% zniszczenia
8.Betoniarnia Brzeska (Briegerbeton u. Kieswarenfabrik) ul. Brygidek 80% zniszczenia
9.Fabryka Pieców „Krebs” (Krebs) ul. Oławska 40 80% zniszczenia
10.Cegielnia Miejska (Briegerstadtziegelei) ul. Chocimska 80% zniszczenia
11.Tartak Richten (Richten) ul. Grobli 50% zniszczenia
12.Tartak ul. Oławska 90% zniszczenia
źródło
APWr., UWW, sygn. XI/16, s. 30.
Ostatnio zmieniony przez KtOŚ 2008-02-01, 20:33, w całości zmieniany 1 raz
Skończyłem właśnie pisać książkę, która nosi tytuł "Historia piwowarstwa w Brzegu i okolicach". Jest tego ze 100 stron w formacie A4. Mam zamiar jeszcze w tym roku ją wydać i zastanawiam się nad nakładem. Nie wiem jak duże byłoby zainteresowanie.
Ja także reflektuję, znam również grono osób, które zainteresowane historią Brzegu pewnie też zdecydowałyby się na zakup takiej pozycji. Gorąco namawiam do wydania!!
Ostatnio zmieniony przez tadjurek 2008-02-03, 20:38, w całości zmieniany 1 raz
Jak tylko pozycja ukaże się w sprzedaży napewno ją nabędę. Co więcej polecę ją moim znajomym, którzy interesują się historią Dolnego Śląska jak również tym, którzy są birofilami.
agnieszka hołomejko: Witam mam wielką prośbe pisałaś prace dyplomową -interesuje mnie cukrownia z ul. oławskiej i co to za zakład był w miejscu w którym aktualnie znajduje się hala sportowa na ul. oławskiej. Prosiłbym bardzo o zdjęcia tych miejsc. Dziękuję!!!!
Informacje na temat cukrowni zawarte są w różnych działach forum – spróbujmy je zebrać:
Poniższy artykuł pochodzi z przewodnika po Brzegu (Ernst Günther, Illustrierter Führer durch Brieg unter besonderer Berücksichtigung heimatlicher Kunstdenkmäler/ Ilustrowany przewodnik po Brzegu ze szczególnym uwzględnieniem rodzimych zabytków, Verlag Hugo Süßmann, Brieg 1929).
Brzeska Rafineria Cukru spółka z.o.o., Ohlauer Straße 50/51 (Oławska). Założona w roku 1835 na (dawnym) placu broni przed Bramą Wrocławską przez berlińczyka o nazwisku Schneider jako rafineria cukru kolonialnego (z trzciny cukrowej), transportowanego ze Szczecina w górę Odry, czego później zaniechano. Dzisiejszą fabrykę założyli w roku 1846 von Loebbecke i Ferdinand Schiller z Wrocławia jako cukrownię do przerobu buraków cukrowych na cukier biały i melasy na alkohol. Po opuszczeniu spółki przez Schillera von Loebbecke stał się wyłącznym właścicielem, zakład pozostał w posiadaniu rodziny do roku 1901. Po przekształceniu w spółkę z.o.o. dokonano znacznej rozbudowy (dzienny przerób do 20 000 cetnarów). Podczas kampanii w roku 1928 przerobiono 1 250 000 cetnarów buraków. Produkowany jest jedynie cukier surowy.
Do cukrowni wiodła bocznica kolejowa, opisana tutaj – patrz post z 2007-11-02, 23:25.
Zdaje się, że cukrownia pracowała do początku lat trzydziestych, zaś bocznicę rozebrano w połowie dekady – zapewne również i samą cukrownię. Dziś jedyną po niej pozostałością jest budynek nieczynnego kina „Słońce", dawniej „Capitol“, powstałego w przebudowanej hali magazynowej. O ile się nie mylę, to po lewej stronie budynku kina (patrząc od ulicy Wrocławskiej) znajduje się „coś na kształt” rampy, co świadczyłoby o tym, że bocznica dochodziła do owej hali.
cukrownia.JPG Zdjęcie lotnicze z roku 1924 - budynki cukrowni widoczne są w lewym, górnym rogu.
Dziękuję DZIEDZIC czy są gdzieś zdjęcia tej cukrowni i czy te kamienice, które tam stoją obecnie to pozostałości po cukrowni bo z tego co słyszałem to był tam również zakład stolarski.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum