Wysłany: 2005-11-15, 00:15 kto się bawi w czarno-białe?
czy ktoś ma podobne czarno-białe zainteresowania??
poniżej kilka fotek jakie zrobiłem mojej chrześnicy i jej braciszkowi na wykopkach
jestem początkującym foto-amatorem, więc proszę za mocno nie krytykować moich zdjęć
Domel: Same kadry sa bardzo ciekawe. Jednak jezeli moge dorzucic swoje dwa grosze to; Ja osobiscie w 1 i 3 zdjeciu dolozylbym Vignette na rogach. Uwypukliloby to centrum kadru i dodalo troche uroku. Co do drugiego kladru, to niestety lezy technicznie. Przepalone policzki i niedoswietlone oczy. Wszystko przez bardzi twarde swiatklo. W takich warunkach to uzyskania prawidlowego naswietlenia musisz uzyc dyfuzora do rozproszenia swiatla (przynajmniej -1 f.stop) i bialej planszy, zeby doswietlic/uwypuklic oczy. Jezeli nie masz na to warunkow/czasu etc to uzywj flashe. Flash moze troche splaszczy kadr, ale doswietli cienie.
To wszystko jednak to tylko moje osobiste preferencje,
Pozd®awiam,
/w
dzięki Woyteg za rady
niestety nie siedze w fotografii tak głęboko jak Ty, posiadam starą, ale dobrą lustrzanke full manual (Yashica FX-3 SUPER 2000) i dwa obiektywy - podstawowy o ogniskowej 50 i jasności 1:2 oraz zoom Vivitar 28 - 85, 1:3,5 - 4,5
brakuje mi bardzo autofocusa, może kiedyś się dorobie
fotografuje sporadycznie, ostatnio mało, bo zmieniłem troche zainteresowania, ale jak się zrobi ciepło, na pewno będę więcej
pozdrawiam
Domel: Jak napisalem w innym poscie, "nie aparat, a fotograf robi zdjecia". Fajnie jest miec AF, ale reczny focus ma swoje uroki. Moim skromnym zdaniem, masz oko i powinienes je uzywac
W zalaczniku przyklad jak naswietla sie zdjecie, podczas BARDZO slonecznej pogody, na plazy, z uzyciem dyfuzora -2 f-stop. Tutaj nie uzywalem niczego do doswietlenia oczu, poniewaz model patrzy dokladnie w strone dyfuzora, ktory jest bialy. To zapatwia sprawe uwypuklenia koloru oczu.
Kolor to przyklad co mozna zrobic flashem i sloncem. Zdjecie, jak widac, w ostrym swietle pod slonce, doswietlone flashem i jeszcze przeswietlone o pol stonia (+0,5 EV). Film Kodak Portra VC 400. Wiem, ze kolor, ale nie moglem teraz dogrzebac sie przykladu w B&W. Dla informacji; Nie dodawana saturacja w Photoshopie, to sa uroki Kodaka VC
A mi się jednak bardziej te trzy zdjęcia Domela podobają niż ostatnie dwa woytega. Co z tego, że twarz jest oświetlona z każdej strony i wszystkie szczegóły są doskonale widocznie, modelowo oświetlone. Dziecko wygląda jakby było w studio fotografowane, gdzie nawet światło w podłodze....
Środkowe zdjęcie Domela ma może zbyt duże kontrasty, ale za to jest w nim ekspresja. I natura. Widac że na Ziemi robione, tylko jedno Słońce świeci.
Ilu fotografow, tyle opini. Ile fotografow, tyle warsztatow.
Dziele sie tylko swoimi spostrzezeniami, a zdjecia pokazalem jako przyklad na to, o czym pisalem wczesniej.
Pozd®awiam,
zgadzam sie z waszymi opiniami i wiem co macie na mysli,jest ok
co do moich zdjęć, poprostu robišc je patrze w obiektyw ustawiam ostroć, kadruje itd., patrze czy zapala się zielona lampka i pstrykam (staram się aby było optymalnie nawietlone co jest bardzo ciężkie w fotografii cz-b)
ja chce uchwycić to co widzę, nie interesujš mnie zdjęcia warsztatowe, nie będę używał filtrów itp. rzeczy, dlaczego np. nie ma być widać odbić na szybie robišc zdjęcie nie będę oszukiwał, że ich nie było (może moje podejcie jest mało profesjonalne, ale taki mój styl), smieszš mnie w takim wypadku zdjęcia z filtrem polaryzacyjnym, bo widać jakby np. wystawa sklepowa nie miała szyb (nie mam nic przeciwko temu filtrowi, bo jest bardzo przydatny,ale czasem jeli chodzi o szyby dziwnie to wyglšda)
spojrzcie czy to zdjęcie nie oddaje całej zaistniałej sytuacji - zmrużone oczy, dziecko próbuje osłonić się przed słońcem poprzez ułożenie ręki i głowy - widzšc to wiem, że był bardzo słoneczny dzień i z tego wynikła taka poza dziecka, twarz rzeczywicie może i lekko przewietlona, ale na moim ciemnym monitorze nie wyglšda tak żle
stawiam na naturalne zdjęcia - wiem, że nie zawsze będš one dobre poprzez wynikłe błędy, które także zauważam na swoich fotkach, ale dšżę do kompromisu między wiatłami i cieniami
pozdro
Mam kilka czarno-białych zdjęc z dzieciństwa i oglądając zdjęcia Domela przypominają mi się moje. Cofnąłem się w czasie i powspominałem sobie, jak sam byłem małym brzdącem - miłe uczucie.
Nie znam się na fotografii artystycznej. Podobnie jak Domel mam aparat i go biorę, pragram w większości auto i fokus i pstryk. Raz się uda 50 razy nie , ale to cyfrówka i moge bez stresu wykasowac zdjęcia i zostawić sobie te najlepsze (moim zdaniem)
Co do zdjęc woytega, to może są wykonane wg wszelkich zasad fotografii, choć w tych zasadach nie podoba mi się ucinanie fragmentów włosów (to chyba taki artyzm).
Powtorze sie tylko; Kazdy ma swoj styl, warsztat, reke, oko.
A jak przychodzi do fotografii czarno bialej to u mnie w plecaku laduje Lubitel 166 albo Kiev60 i kilka rolek 120mm. Film ma ta magie nieoczekiwanych rezultatow. Nie mozna odstawic go do lamusa.
podobają mi się zdjęcia z ciasnym kadrem, lubie jak coś wychodzi poza zdjęcie, ale musi to być zrobione z głową
Woyteg widze ze działasz na średnim obrazku, nigdy nie miałem przyjemności, bo to jednak droższe i bardziej skąplikowane od małego, ale jakość o wiele wyższa zwłaszcza do dużych powiększeń w związku z tym pytanie:
czy wywołujesz sam negatywy, a później robisz powiększenia w ciemni, bo chyba o to chodzi w cz-b fotografii analogowej?
swego czasu troche siedziałem w ciemni, ale zawsze musiałem zaciemniać swój pokój, przez to zabierało mi to sporo czasu, nie mam wyodrębnionego pokoju, ponieważ mieszkanie małe, ale może kiedyś to się jeszcze zmieni
działam na Opemusie 6 i anarecie 50 mm, kiedyś robiłem na polskim Krokusie
największym problemem jest dla mnie wyeleminować kurz, dlatego też zaprzestałem robić w ciemni
teraz robię zdjęcia na negatywie cz-b do wołania kolorowego (Kodak Pro Foto 400 BW - zdjęcia powyżej) i skanuje negatywy w labie, ogólnie jestem bardzo zadowolony z tego filmu i cena bardzo atrakcyjna, zwłaszcza w sklepach internetowych
Niestety od jakiegos czasu, dlugiego juz czasu, nie siedze w ciemni. Wrzucam do swojego labu, gdzie wiredza dokladnie jakie mam oczekiwania i zawsze dobrze robia. Co do negatywow to; Kolor: Kodak Portra 160 NC - portrety, 400 VC - cala reszta;
C/B: Kodak Pro BW 400CN;
no i jeszcze do ciekawych kiolorow, koniecznie przeterminowane, co wpadnie w rece. Najlepiej jakies stare Agfy.
Co do samego sprzetu, wydaje mi sie, ze w Polsce, za calkiem nieduze pieniadze, mozesz kupic calkiem fajny sprzet od Rosjan.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum