Jedna z pocztówek, przedstawia przejazd kolejowy przez ul. Piastowską (ok. 1901r.) przed wybudowaniem wiaduktu. Na drugim planie, po lewej stronie widać budynek dawnego przedszkola kolejowego ( mojego przedszkola), zaś po prawej coś, co przypomina rotundę. Pamiętam, że za tą budowlą był kiedyś przedszkolny plac zabaw, przyległy do dawnej fabryki sit ( tzw. Siew). Czy Macie jakieś materiały o historii tych obiektów?
Ostatnio zmieniony przez Lotnik 2007-04-20, 22:54, w całości zmieniany 1 raz
Moim zdaniem ta rotunda to kolejowa wieża ciśnień lub coś na kształt zbiornika retencyjnego ( to mi przypomina hmmm wielkie zbiorniki na wode przy stacjach z filmów o Dzikim Zachodzie ). Jest to stan z 1901 roku, kiedy nie było wiaduktu. Wieża ciśnień za wiaduktem została zbudowana w późniejszym czasie. Wieża ciśnień na ul. Rybackiej pochodzi z 1877 roku, a jak wiadomo linia kolejowa dotarła z Wrocławia do Brzegu w sierpniu 1842 roku. Ówcześnie prawie każda większa stacja posiadała takie zbiorniki. Jak Lechzapewne zauważyłeś nie było "podniesionych" peronów, tzn. tory biegły na równi z obecnym chodnikiem, uliczką ( nie wiem jak to nazwać ale stojąc na peronie twarzą w stronę fasady budynku dworca po lewej stronie są drzwi tylne od ciastkarni Cuper i tam codziennie auto dowozi pieczywo). Zapewne po zbudowaniu wiaduktu wybudowano po jego prawej stronie idąc od ul. Piastowskiej wieżę ciśnień stojącą obecnie. Proszę porównać tą rotundę z innymi wieżami ciśnień np. ta jest taką mini wersją tej z ul. Rybackiej, a gdyby nadać jej bardziej "kwadratowy kształt" przypominałaby wrocławską wieżę ciśnień na Grobli.
Rok później tzn. w 1843 roku pociągi dojeżdzały do stacji Opole. Należy tu podkreślić, że linia kolejowa z Opola do Wrocławia jest najstarszą linią kolejową w Polsce ale wracając do Brzegu to w 1888 rozpoczęła się budowa dworca osobowego i towarowego, zbudowano nowe budynki kolejowe (dworcowe ),zwiększono ilość peronów...znaczenie Brzegu jako węzła było ogromne, gdyż posiadał on bezpośrednie połączenie z Nysą. Linia ta należąca do grupy 5-6 najstarszych na Śląsku, zbudowana została w latach 1845-1847 (1848? w tym roku oddano ostatni odcinek. " Monopol Brzegu na Nysę " trwał do 1887 roku. W tym czasie Opole połączono z Nysą.
Głównie dzięki kolejnictwu możliwy był rozwój przemysłowy Brzegu. Jak widać na mapie z 1920 roku niektóre zakłady posiadały torowiska łączące się z magistralą (np. fabryka cukru Neugebauera -a dzisiejsza olejarnia, układ torów porównując z mapą został prawie zachowany ). Transportowano zboże, bydło, węgiel...oraz ludzi
Oczywiście daleko nam było do Opola czy Wrocławia pod względem przewozow osobowych i towarowych....ale byliśmy w czołówce
Ostatnio zmieniony przez Lotnik 2007-04-20, 23:18, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum