Bardzo dziękuję za link do artykułu Heinricha Göbla. Odwzajemniam się współczesnym opracowaniem tej samej tematyki Magdaleny Piwockiej: https://www.academia.edu/...nd_Corrigienda_
Jak wynika z tych opracowań pierwszym mistrzem pracującym dla księcia Jerzego II był Jacob von Husen, czynny od ok. 1556 r. do lat siedemdziesiątych wieku XVI. Kolejnym był Egidius Hohenstrasse, zatrudniany przez tegoż księcia w latach ok. 1570–1595.
Wiązane z nimi wyroby wskazują na istnienie w Brzegu dworskiego warsztatu tkackiego. Fakt sprowadzenia jednego lub kilku tkaczy z Niderlandów nie zapewniał jednak tego, by ich dzieła mogły wypełnić zamek czy zaspokoić wszystkie związane z arrasami potrzeby władcy. Rezydencja, którą rozbudowywał Jerzy II, objęła przestrzenie wymagające dziesiątków metrów bieżących tapiseryjnej dekoracji. Do ozdoby gmachów zamówiono w Brukseli, zapewne już w latach sześćdziesiątych wieku XVI, wielkoformatowe arrasy figuralne.
Fragment traktujący o wytwórni w Brzegu z artykułu Tadeusza Rudkowskiego, Mecenat artystyczny Jerzego II księcia brzeskiego, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Warszawa 1972:
Ważniejsze jednak od importów było założenie wytwórni gobelinów w Brzegu. Powstała ona zapewne ok. roku 1556, wówczas bowiem książę sprowadził do Brzegu flamandzkiego tkacza Jacoba van Husen, który pracował już przedtem (przez dziesięć lat) w warsztacie Petera Heymannsa w Szczecinie. Należy przypuszczać, że van Husen przybył do Brzegu wraz z czeladnikami i, jak wskazują wzmianki w aktach brzeskich, pozostawał na służbie księcia przez co najmniej lat szesnaście, tj. do 1572 r. Następcą jego na stanowisku kierownika warsztatu był brukselczyk, Egidius Hohenstrasse, działający w Brzegu w latach siedemdziesiątych i pozostający tam aż do śmierci w 1621 r. Warsztat w Brzegu był pierwszym ośrodkiem na Śląsku, w którym produkowano gobeliny renesansowe. Wyspecjalizowano się tam w wykonywaniu wielkich kap stołowych, znanych szeroko poza granicami Śląska. O wysokiej jakości artystycznej produkcji warsztatu brzeskiego świadczy najlepiej gobelin herbowy, zachowany w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Gobelin ten (o wymiarach: 2,92 m x 1,64 m) został wykonany w warsztacie brzeskim na zlecenie księcia dla upamiętnienia faktu położenia kamienia węgielnego pod budowę gimnazjum w Brzegu. Pozostawał też w posiadaniu tej uczelni aż do roku 1902.
Prawdopodobnie brzeskiej produkcji mógł być gobelin stanowiący antependium ołtarza w kościele w Gaci. Przedstawiał on postacie Salomona i królowej Saby. Poświadczony przez Hansa Lutscha w 1887 r., dziś uznawany za zaginiony.
Być może, gobelin z Gaci trafił do zbiorów wrocławskiego Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer jeszcze przed 1901 r. Znany z fot. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum