Wysłany: 2009-08-28, 22:09 Przyczółki byłej przeprawy nad kanalem.
Witam. Od zawsze interesowaly mnie przyczolki nieistniejacej przeprawy przez kanal. Widzialem, na przedwojennych mapach ze istnial tam jakis trakt prowadzacy wzdluz promenady nadodrzanskiej na tereny zalewowe za kanalem. Czy byla to droga wylacznie dla pieszych czy rowniez dla pojazdow inny dojazd do Pisarzowic?
Czy ma ktos moze jakis informacje na temat tamtego bylego mostu? jak wygladal, kiedy zostal zniszczony?
Na dawnych mapach widzialem tez przeprawe (nieistniejaca) na Wyspie Odrzanskiej przez kanal przecinajacy wyspe (dzis czesciowo zasypany).
Dzieki za ew odpowiedzi.
Pozdrawiam
Przyczółki przeprawy mostowej przez Kanał w okolicy rzeźni wybudowano przed 1908 rokiem i przeniesiono na nie kratownicowy stalowy most z ul. Grobli.
Powódź, która nawiedziła Brzeg w 1903 r. wymusiła przebudowę systemu ochrony p. powodziowej.
Owczesny szlak żeglugowy przebiegał od śluzy kanałem ostro skręcającym przed rzeźnią, przecinał ul. Grobli na jej styku z ul. Błonie i wpadał do Odry.
Przebudowa polegała na przekopaniu Kanału po obecnej trasie, zasypanie przekopu w ul. Grobli i przeniesienie mostu w miejsce rzeczonych przyczółków.
Most ten był potrzebny do komunikacji z śluzą która wcześniej odbywała się nabrzeżem Odry i Kanału.
Zakres przebudowy był szerszy o podwyższone wały ochronne, tereny zalewowe za Kanałem, szosę z trzema mostami do Pisarzowic i wiele innych uraądzeń tego systemu ale to już jest inny temat.
W 1945 roku podczas przygotowania Brzegu do obrony przed nacierająca Armią Czerwoną most ten został zniszczony przez załoge "Festung Brieg" i nigdy nie odbudowany bo nie było takiej potrzeby.
Dzieki za odpowiedz. Faktycznie nie zauwazylem, ze kiedy widzialem na mapie ten most na Grobli to nie bylo jeszcze kanalu zeglugowego, ktory mamy obecnie. (Z porzedniego przecinajacego wyspe, zostal jeszcze kawalek kolo rzezni obok tych przyczolkow).
Kiedys chyba widzialem ten most na jakiejs widokowce o ile dobrze pamietam. Chyba podobny byl do tego, ktory prowadzi na Kepe Mlynska.
Czy ma ktos moze jakies fotki tego nieistniejacego mostu?
To jest zdjęcie z mostu na Grobli. Z tego co pisze Starsoft to został on potem przeniesiony na nowy odcinek kanału. Ale nowy kanał jest szerszy od starego, więc nie mógł byc zwyczajnie przeniesiony, musiał zostać kawałek wydłużony.
Kiedyś była już owocna dyskusja na ten temat: http://www.forumbrzeg.pl/...der=asc&start=0
w temacie "Budowa mostu na Kępę..."
Pan Brzeski ma rację, przęsło mostu z ul. Grobli nie mogło być użyte do przeprawy przez Kanał w okolicy rzeźni ponieważ wobec znacznej różnicy modułu nawet przróbka nie mogła wchodzić w grę.
Słowo "przeniesiono" użyłem w odniesieniu do "przeprawa" a nie do przęsła.
Most na ul. Grobli również był zmieniany, na załączonej fotografii widoczny jest moment otwarcia mostu który zastąpił inny, węższy, widoczny poza nim.
most_grobli.jpg Moment otwarcia "nowego" (szerszego) mostu przez kanał żeglowny w ulicy Grobli.
Widoki przedstawione na wyzej zalaczonych obrazkach w zadnym wypadku nie przedstawiaja mostu przez dzisiejszy kanal. Obecne przyczolki sa od siebie oddalone o wiele bardziej, jak i znajduja sie o wiele wyzej nad lustrem wody. Wczesniej pisalem, ze podobny byl ten most do prowadzacego na Kepe, ale na pewno tak nie jest. To zupelnie inne kostrukcje. Predzej ten most z zalacznikow porownalbym do przepraw (ktore istnialy wczesniej i zostaly zastapione obecnymi) przez tereny zalewowe.
Szkoda ze nigdzie nie mozna zdobyc widoku bylego mostu przez kanal. Z drugiej strony to ciekawe, bo widzialem juz tyle roznych widokow, zdjec naszego pieknego miasta, przedstawiajacych nieraz takie miejsca i wydarzenia, ktore w ogole by mi do glowy nie przyszly (np. malo znaczace ulice, budowa kanalu, budowa most u na Kepe M., czy wysadzanie pozostalosci po starym moscie), a nigdy nie widzialem tamtego mostu, ktory jednak byl wazna konstrukcja i na pewno nie malym przedsiewzieciem.
Zastanawiam sie , czy oplacaloby sie budowac przeprawe w tamtym wlasnie miejscu tylko po to, by ulatwic umozliwic dostep na sluze grupce osob. Przeciez rownie dobrze mozna sie tam dostac kierujac sie przez most obok Garbarni, lub tez bezposrednio od strony Wyspy Odrzanskiej.
Zastanawiam sie czy Niemcy naprawde nie mieli w planach budowy drogi do Pisarzowic Koscierzyc, z reszta nawet dzis mozna sie doszukac brukowanej drogi biegnacej kilka lub kilkadziesiat na wprost od przyczolkow.(nie pamietam dokladnie, bo wszystko bylo zarosniete, a poza tym dawno tam juz nie bylem).
Fajnie by bylo, gdyby sie udalo postawic tam kladke i tym samym przedluzyc zapomniana i zaniedbana promenade nadodrzanska na przepiekne tereny za sluza.
Widoki o tórych pisze Pan "kwm" przedstwiają most przez stary kanał w ulicy Grobli w czasie przed 1908 rokiem gdy jeszcze nie było Kanału w obecnej lokalizacji.
Wraz z otwarciem Kanału wybudowano nową przeprawę na przedłużeniu ulicy "Wał śłuzowy" likwidując jednocześnie most w ulicy Grobli (fotografie powyżej).
Nie była to trasa do Pisarzowic ponieważ istniała Schreibendorfer Chaussee (obecnie ul. Krakusa) którędy przebiegał wówczas główny szlak do Opola.
Był to dostęp do śluz (cztery komory) i cegielni (przed strzelnicą) po której pozostały jedynie glinianki.
Zjazd z wału był przyległy do niego a więc chodziło o lokalne używanie tego mostu.
Teren za kanałem zawsze był terenem zalewowym przewidzianym do przepuszczenia wód powodziowych i żadnych inwestycji tam nie przewidywano wykorzystując go jako teren ćwiczeń wojskowych.
O przedmiotowym moście wiem tylko tyle, że był konstrukcji kratownicowej podobnej do mostu na Kępie Młyńskiej i do tych ze zdjęć powyżej, wizerunku tej budowli nigdy nie udało mi się zobaczyć.
Ostatnio zmieniony przez StaRSoft 2009-08-31, 17:51, w całości zmieniany 1 raz
O przedmiotowym moście wiem tylko tyle, że był konstrukcji kratownicowej podobnej do mostu na Kępie Młyńskiej i do tych ze zdjęć powyżej, wizerunku tej budowli nigdy nie udało mi się zobaczyć.
Na zalaczonym zdjeciu bardzo slabo widoczny most, o ktorym mowa na nowym kanale.
Jak widac byl dosyc dlugi.
Po prawej komin rzezni przy dzisiejszym Wale Sluzowym.
Dziękuję Panu "waldemar_n", most na Wale Śluzowym w całej okazałości.
Zdjęcie wykonano z mostu przy Garbarni tuż po 1908 roku.
Żegluga odbywa się już nową trasą lecz umocnienia skarp nie są jeszcze ukończone - widoczne są braki w narzucie kamiennym.
Interesuje mnie szpaler drzew za kanałem, najprawdopodobniej było to przedłużenie Wału Śluzowego do cegielni i drogi do majątku w Kościerzycach (betonówka).
Interesuje mnie szpaler drzew za kanałem, najprawdopodobniej było to przedłużenie Wału Śluzowego do cegielni i drogi do majątku w Kościerzycach (betonówka).
wstawiam cztery wycinki map, pokazujacych ten teren w okolicy nieistniejacego juz mostu.
Na pierwszym wycinku z mapy z roku 1860 widac jak przebiegala trasa przeplywu statkow.
Mysle ze na gorze mapy widac budynek cegielni, na nastepnych wycinkach widac male "jeziorka" po wyrobiskach. Tak mysle...
Na drugim wycinku z mapy z roku 1930 widac zasypany kanal na Grobli, na gorze mapy widac biegnaca w gore droge, jak daleko biegla wyjasniaja nastepne mapy
Na trzecim wycinku z mapy z roku 1933 widac te sama droge i jedno z "jezior"
Na czwartym wycinku z mapy z roku 1936 widac te sama droge ale konczaca sie na przedpolach stanowisk strzeleckich. Byc moze wykorzystywano ja tylko transportu do strzelnic a nie planowano drogi do Pisarzowic. Mysle ze te dwa "jeziorka" to pozostalosci po wyrobiskach cegielni ...
Na czwartym wycinku z mapy z roku 1936 widac te sama droge ale konczaca sie na przedpolach stanowisk strzeleckich. Byc moze wykorzystywano ja tylko transportu do strzelnic a nie planowano drogi do Pisarzowic.
Jeśli miała być jakakolwiek droga to nigdy do Pisarzowic, tylko do Kościerzyc. Układ dróg polnych za wałem, do dziś istniejących, także położenie pojedynczych zabudowań za wałem dokładnie wskazuje że droga polna prowadziła do Kościerzyc.
Zapewne nie była ona zbyt popularna, i wykorzystywana jedynie przez pieszych, skoro budowa strzelnicy przerwała jej najkrótszy przebieg. Prawdopodobnie zbyt częste wylewy rzeki spowodowały, że nigdy się nie opłacało się tej drogi utwardzać, tym bardziej, po zbudowaniu nowoczesnej szosy do Pisarzowic.
Acha, to co wspomina Kvm - najazd na przyczółek mostu, brukowany, zachował się do dziś, chociaż jest mocno zarośnięty krzakami i trzeba się domyślać co to było.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum