Wysłany: 2008-05-24, 21:13 Jak to wyglądało i funkcjonowało kiedyś?
Witam. Mam pytanie dot. okolic zakladu ODRA, a doklaniej tego jak przebiegala kiedys ul. Trzech Kotwic? Dzis konczy sie stacja trafo kolo przystanku i "nienaturalnym" zakretem i łączy sie ze Szkolna , ale na zalaczym frag. mapy widac, ze przebiegala przez tory (pod torami). Wyglada tak jakby ew. tunel podzielony byl na dwie czesci (.np. pasy ruchu oddzielone murem). Nie wiem czy bylo to tylko przejscie dla pieszych (naziemne lub podziemne), czy moze odbywal sie tam ruch kolowy. Zarowno od strony "nienaturalnego"zakretu, jak i od drugiej strony torow (teren Odry) widac zaslepione przejscie podziemne. Nie sa one jednak na pierwszy rzut oka tak szerokie, zeby zmiescilo sie tam auto. Czy wie ktos jak to kiedys wygladalo? Jak funkcjonowalo? Pierwotnie ul. Trzech kotwic konczyla sie krzyzowka z ul Starobrzeska. Tam nawet do dzis widac kawaleczek drogi przy kamienicy (z reklama POM-u).
Moje drugie pytanie dotyczy lacznika zakretu na zlaczeniu Szkolnej i Trzech Kotwic z Placem Dworcowym. Jest tam taka uliczka wybrukowana z chodnikiem przebiegajacym obok. Kiedys obok niej stal kiosk. Czy ta uliczka byla kiedys uzywana w ruchu ulicznym? Czy sluzyla tak jak dzis tylko dla pieszych? Zalaczam zdjecie.
Pozdrawiam
1.JPG Przedluzenie Trzech Kotwic
Plik ściągnięto 218 raz(y) 51,61 KB
3.jpg Sztuczne zakonczenie ul. Trzech Kotwic
Plik ściągnięto 183 raz(y) 85,31 KB
3a.jpg Łącznik zakretu przy Trzech Kotwic i Pl. Dworcowego
Plik ściągnięto 181 raz(y) 80,01 KB
2.JPG Łącznik zakretu przy Trzech Kotwic i Pl. Dworcowego
Plik ściągnięto 172 raz(y) 51,28 KB
Ostatnio zmieniony przez yasiu 2008-05-24, 22:06, w całości zmieniany 2 razy
1932 rok, również obecne są w/w drogi. Z map wynika, że ( odp na pyt 2 ) droga była drogą publiczną. Odpowiadajac na pyt 1 - najlepiej byłoby zasięgnąć opinii kogoś kto pracuje w Odrze tuż obok 1 bramy lub poszukać stan obecny na google mapach
ppppppppppppppp.JPG i obecnie ( mpa ze strony: http://www.brzeg.pl/plan/mapa2.php?res=2&ID=e3
Plik ściągnięto 193 raz(y) 77,46 KB
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.JPG rok 1932
Plik ściągnięto 154 raz(y) 138,28 KB
Ostatnio zmieniony przez Lotnik 2008-05-24, 22:32, w całości zmieniany 1 raz
Pamiętam, że jakieś 40 lat temu tunel ten był dostępny i stanowił skrót do ul. Starobrzeskiej. Był wąski, raczej pieszo-rowerowy i wykonany z takich samych materiałów, co sąsiednie tunele kolejowe. Wejścia od strony ul.Szkolnej i ul.Starbrzeskiej przypominały wejścia do schronów lub szczelin p.lotniczych tzn. wąskim korytarzem na tzw. zakładkę. W latach 1946-50 w budynku na rogu ulic Szkolnej i Trzech Kotwic (nad dawnym sklepem mięsnym) mieszkał mój ojciec, który potwierdził informację o pieszociągu i schronie dla ludności cywilnej. Była to alternatywa dla tuneli kolejowych, które był zalewane wodą deszczową lub „podskórną” od jeziorek przy ul.Szkolnej i Łokietka.
Co do drugiego pytanka, to faktycznie stał tam drewniany, później metalowy kiosk „Ruch”. Brukowany chodnik był zawsze brukowanym wąskim chodnikiem z niskim metalowym, ozdobnym ogrodzeniem. Zimą wejście i zejście było poważnym wyzwaniem dla osób starszych i matek z wózkami dziecięcymi. W latach późniejszych dorobiono schody. Pierwotna szerokość chodnika była jak na zdjęciu, ale bez schodów.
Przypomniałem sobię, iż czytałem o tym przejściu w specyfikacji przetargu na przebudowę stacji Brzeg (swoją drogą bardzo pomocna się okazuje ).
Cytuję:
5. Nieczynne przejście pod torami w km 139,169
5.1. Stan istniejący
Konstrukcję nośna pod torami stacji Brzeg, stanowi blachownicowe przęsło nitowane, z jazdą na podsypce - na blachach nieckowych. Oparcie dźwigarów za pośrednictwem łożysk płaskich usytuowanych na ciosach podłożyskowych osadzonych w korpusie przyczółków. Dźwigary główne, dwuteowe o wysokości 340 mm. Rozstaw dźwigarów głównych 1500 mm.
Poprzecznice, charakteryzują się zmienną wysokością, dostosowaną do krzywizny blach
nieckowych. Wynosi ona od 187 mm - w połowie ich rozpiętości do 320 mm na podporze
(w strefie dźwigarów głównych). Przyczółki - betonowe.
Światło poziome przejścia wynosi 3.00m, rozpiętość teoretyczna 3.60 m.
Odległość w świetle pomiędzy ściankami Ŝwirowymi - 4.00 m.
Szerokość obiektu - 32.0 m. Masa całkowita konstrukcji nośnej - 29.8 t.
Wejście do obiektu - od strony nieparzystej - zarośnięte, trudno dostępne.
Od strony parzystej, wejście znajduje się na terenie użytkowanym przez ZPC Odra.
Dojście do obiektu - wykonane w postaci pochylni o nawierzchni umocnionej kostką
brukową. Skarpa od strony Opola - umocniona kostką brukową. Zabezpieczenie skarpy od
strony Wrocławia - stanowi kamienna konstrukcja oporowa, zwieńczona gzymsem
betonowym.
[...]
5.2. Stan projektowany - likwidacja obiektu
W związku z modernizacją stacji, korektą geometrii układu torowego oraz zamknięciem
de facto przejścia dla użytkowników - ze względu na to iż przejście prowadzi na zamknięty
teren ZPC Odra, przewiduje się likwidację obiektu polegającą na demontażu konstrukcji
nośnej, oraz rozbiórce - w strefie projektowanego układu torowego - masywnych
elementów konstrukcji na głębokości do 1.50 m od poziomu główki szyny. Przed
rozpoczęciem zasypywania, należy zdemontować oświetlenie przejścia natomiast kable
przebiegające na przyczółku od strony Wrocławia - należy obniżyć aby znalazły się
poniżej strefy 1.50 m poniżej główki szyny. [...]
PULPIT01.jpg
Plik ściągnięto 188 raz(y) 98,99 KB
Ostatnio zmieniony przez Krakonoš 2008-05-26, 00:40, w całości zmieniany 2 razy
Pamiętam, że ten tunel na pewno był dostępny dla pieszych ( lata 60-te i 70-te XX w. ) można nim było przejść na skróty ze stołówki " Odry" , która mieściła się na rogu ul. Szkolnej ( idąc od dworca PKP na prawym rogu ) a zakładem
Zamieszczam fragment planu miasta z roku 1910, obrazujący okolice ulicy Trzech Kotwic i Starobrzeskiej. Przypuszczam, że późniejsze „zawirowania” w przebiegu tych ulic wiążą się z budową wiaduktów kolejowych, co nastąpiło w latach 1911-12. Nie wiem, czy tunel dla pieszych w pobliżu fabryki „Odra” jest jeszcze w użytku (bardzo dawno już tam nie byłem). Drugi tunel znajduje się w pobliżu stadionu i ze względu na formę (przekrój eliptyczny w przeciwieństwie do prostokątnego w przypadku pierwszego) był przez brzeżan nazywany „mysią dziurą”. Przez ów tunel chodziliśmy często ze „starej czwórki” na stadion, gdy odbywały się tam lekcje wf.
Nie wiem, czy tunel dla pieszych w pobliżu fabryki „Odra” jest jeszcze w użytku (bardzo dawno już tam nie byłem). Drugi tunel znajduje się w pobliżu stadionu i ze względu na formę (przekrój eliptyczny w przeciwieństwie do prostokątnego w przypadku pierwszego) był przez brzeżan nazywany „mysią dziurą”. Przez ów tunel chodziliśmy często ze „starej czwórki” na stadion, gdy odbywały się tam lekcje wf.
niestety tunel ten w "Odrze" jak i ten przy stadionie nie są dostępne = używane
Dziedzicu Pruski, dziekuje za udzial w dyskusji. Ten tunel na przedluzeniu Trzech Kotwic, jest obecnie uzywany jako magazyn ODRY (zdj. wyzej). Od strony zakladu jest wejscie, druga strona jest zamurowana(choc nie jestem pewien).
Dziedzic_Pruski napisał/a:
Drugi tunel znajduje się w pobliżu stadionu i ze względu na formę (przekrój eliptyczny w przeciwieństwie do prostokątnego w przypadku pierwszego) był przez brzeżan nazywany „mysią dziurą”. Przez ów tunel chodziliśmy często ze „starej czwórki” na stadion, gdy odbywały się tam lekcje wf.
A walsnie mialem o ten tunel pytac Nie wiedzialem dokladnie co to bylo, do czego sluzylo. Wyglada ciekawie, ale dziwnie byl jak dla mnie ulokowany, wychodzil po prostu na ulice kolo stadionu i tyle. Od kiedy ja pamietam, to tam zawsze byla woda, mysalem, ze to jakis potok ktory gdzies w tamtym miejscu ma zrodlo. Po drugiej stronie nasypu jest chyba teren Meprozetu, a dalej (na przedluzeniu) ul. Myczkowskiego. Posiada ktos moze zdjecia tego tunelu?
Krakonos, wiesz moze czy ten tunel takze przeznaczony jest do likwidacji przy okazji remontu linii kolejowej?
Swoja droga szkoda, ze nie funkcjonuje, na pewno stanowilby ogromny skrot (wychodziloby sie od razu na ul. Slowianska).
Kra
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum