Forum Brzeg
Forum miasta Brzeg. (ISSN 1869-609X)

Historia - lotnisko w Skarbimierzu

andre - 2007-02-04, 14:18
Temat postu: lotnisko w Skarbimierzu
a czy te byłe lotnisko na Skarbimierzu to kto i kiedy zbudował i jacy byli jego właściciele?



Moderowany przez Cyborg:
Nazwy własne piszemy z dużej litery. Ciekawe czy byłbyś zadowolony gdyby inni pisali twoje imię i nazwisko małymi literami :?: :?:

Brieger - 2007-02-04, 14:46

Lotnisko powstało jeszcze w czasie I wojny światowej, tj. w 1915r, i zbudowali je niemcy. Po wypowiedzeniu traktatu wersalskiego naziści zaczęli rozbudowywać te lotnisko. Do wojny były organizowane loty cywilne. Na przykład można było latać w Alpy na narty. Po 6-tym lutego 1945 lotnisko przejeli sowieci i wykonywali loty nad Festung Breslau, między innymi płk Pałubin, który z Brzegu latał kilkakrotnie nad Wrocław i w dniu swoich urodzin został zestrzelony i zginął, bodajże nad Psim Polem.
Rychu - 2007-02-04, 16:30

Lotnisko jakie możemy zobaczyć dzisiaj zaczęto budować z rozkazu Hitlera w 1933r. Początkową fazą było ogrodzenie 650 ha terenu a następnie budową pasa startowego o początkowej długości 2,5 km a w końcowej 3,6 km i 60m szerokości.
:wink: Ciekawostką jest to ze z lotniska startowały samoloty do bombardowania Warszawy!

Brzeski - 2007-02-05, 16:45

Rychu napisał/a:
Lotnisko jakie możemy zobaczyć dzisiaj zaczęto budować z rozkazu Hitlera w 1933r. Początkową fazą było ogrodzenie 650 ha terenu a następnie budową pasa startowego o początkowej długości 2,5 km a w końcowej 3,6 km i 60m szerokości.
:wink: Ciekawostką jest to ze z lotniska startowały samoloty do bombardowania Warszawy!


I na Kraków też.

Uściślę długości.
Obecnie pas ma dokładnie 2500 m. W pierwszym etapie miał około 1900 metrów, zaczynał się na zachodnim końcu (tam gdzie i obecnie) a kończył tam gdzie teraz jest wielkie skrzyżowanie.
Około września 1944 roku Niemcy rozpoczęli przedłużanie pasa na wschód, świadczą o tym zdjęcia zwiadu lotniczego, które ktoś tu już na forum wrzucał. Przedłużyli pas aż do szosy Brzeg-Pępice, czyli do obecnej długości 2500 m.
Natomiast chyba już za czasów radzieckich położyli na głównym pasie drugą warstwę betonu, którą niedawno wójt Pulit sprzedawał.

wojtazik - 2007-02-05, 21:10

Ad. Lotniska za czasów "Ruskich" ... polecam stronke http://www.brzeg28sgw.narod.ru/
oraz tą galerię http://www.brzeg28.hut2.ru/ :D :D:D:D:D:D .... świetne są niektóre fotki :D

andre - 2007-02-06, 20:24

dzięki za nowe informacje

Moderowany przez smooth:
Unikamy takich treści gdyż nie wnoszą nic do tematu, a można w ten sposób odpowiedzieć praktycznie wszędzie. Jaki jest tego sens ?

Brieger - 2007-02-07, 22:04

Rychu napisał/a:
Wysłany: 2007-02-04, 16:30




Lotnisko jakie możemy zobaczyć dzisiaj zaczęto budować z rozkazu Hitlera w 1933r.
. Też chyba nie było tak. Po pierwsze Hitler doszedł do władzy końcem stycznia 1933r. Nie od razu zaczęło się łamanie Traktatu Wersalskiego. Hitler nie był watażką. Po drugie po wypowiedzeniu tego traktatu zaczęło się rozbudowywanie sił zbrojnych, a w tym, między innymi, i brzeskiego lotniska. To bylo w 1935 r.
zbyszek rusek - 2007-02-08, 19:00

Brieger napisał/a:
Rychu napisał/a:
Wysłany: 2007-02-04, 16:30




Lotnisko jakie możemy zobaczyć dzisiaj zaczęto budować z rozkazu Hitlera w 1933r.
. Też chyba nie było tak. Po pierwsze Hitler doszedł do władzy końcem stycznia 1933r. Nie od razu zaczęło się łamanie Traktatu Wersalskiego. Hitler nie był watażką. Po drugie po wypowiedzeniu tego traktatu zaczęło się rozbudowywanie sił zbrojnych, a w tym, między innymi, i brzeskiego lotniska. To bylo w 1935 r.




czy zachowały sie jakies zdjecia z lat 1935-1949 :? :Moze ktos ma je

[ Dodano: 2007-02-08, 19:25 ]
Zbyszek!
Gdzie mozna zobaczy zdjecia lotniska oraz Brzegu z lat 1930 -1948 i wczesniejszych :pozdrawiam wszystkich brzezan.

Lotnik - 2007-02-12, 16:47

tekst pochodzize strony:
http://wroclaw.hydral.com.pl/436,artykul.html

jest tutaj po części opisane przejęcie lotniska przez Rosjan. Autorem tekstu jest: bonczek/hydroforgroup/


(...)....Zaproponował Brzeg nad Odrą jako docelowe lotnisko dla swoich maszyn. Był tam betonowy pas startowy, którego wycofujące się oddziały niemieckie nie zdążyły zniszczyć. Z początku dowódca nie dał się Połbinowi przekonać, póki ten nie oświadczył, że na lotnisku stacjonują już radzieckie myśliwce lejtnanta Riabcewa - Ławoczkiny z eskadry "Mongolski Arat". Połbin dostał zgodę na wstępne przebazowanie. Nie przeniósł do Brzegu jednak wszystkich maszyn korpusu ale zabrał ze sobą trzy pierwsze eskadry. Były to pierwsze eskadry bombowe stanowiące niebagatelną pomoc dla wojsk rosyjskich otaczających "Festung Breslau". Posiadały na miejscu osłonę mysliwską w postaci Ławoczkinów z kilku eskadr 322 dywizji oraz wcześniej wspomnianą eskadrę "Mongolski Arat".
Na miejscu, w Brzegu po wylądowaniu okazało się, że owszem jest paliwo i uzbrojenie ale systematyczne dostarczanie bomb może sprawić kłopot i opóźnienia w związku z odległościami do zaplecza zaopatrzeniowego (kilkaset km). I z tym sobie Połbin poradził adaptując samoloty Pe-2 do bomb dużego kalibru 1000 kg jakie zostawili Niemcy na lotnisku w Brzegu. Problem zapalników o innych wymiarach jak rosyjskie także rozwiązał - choć w niekonwencjonalny sposób. (.......) Gdy okazało się, że rosyjskie zapalniki dostarczone z zaplecza frontu są innej średnicy niż otwory w bombach z nakrętek aluminiowych znalezionych w brzeskiej fabryce silników zrobiono przejściówki tak by zapalniki dały się wkręcić. Udało się to w każdym przypadku i bomby zostały uzbrojone. Właśnie te 1000 kilogramówki otworzyły z zachodu drogę 17 korpusowi prącemu na Wrocław. Walki odbywały się tak blisko lotniska, że mechanicy śledzący losy eskadr Połbina obserwowali trafność zrzutu z wieży znajdującej się na lotnisku. (....)

i moje pytanie: o jaką wieże chodzi?

slawq - 2007-02-12, 23:43

Cytat:
i moje pytanie: o jaką wieże chodzi?
, czyzby o wieze "kontroli lotów" ?? chyba nie jest az taka stara
Brieger - 2007-02-13, 07:41

Nie wiadomo z jakich materiałów korzystał autor artykułu w 'Kalendarzu wrocławskim' z 1981 roku, na którym oparł się bonczek/hydroforgroup. Trzeba pamiętać, że w tamtym czasie dostęp do informacji na temat niemieckich instalacji wojskowych na terenach tzw. 'Ziem Odzyskanyh' był zabroniony. Nie można było nawet publikować zdjęć z przedwojnego Brzegu i innych miast na ziemiach zachodnich. Taki album, jaki popełnili w latach 90-tych panowie Kozerski i Kafel przed 1989 byłby niemożliwy. Stąd wniosek, że wieża na lotnisku w Skarbimierzu może być wymysłem autora artykułu.
ohlauer - 2007-02-18, 00:21

Ten fragment pochodzi o ile dobrze pamiętam ze wspomnien bodajze Pokryszkina tytuł to chyba myśliwiec, kiedyś czytałem ale dawno i z tego co pamiętam byl tam fragment o Brzegu.
Lotnik - 2007-02-18, 00:42

Lotnik_Krzyś napisał/a:
Udało się to w każdym przypadku i bomby zostały uzbrojone. Właśnie te 1000 kilogramówki otworzyły z zachodu drogę 17 korpusowi prącemu na Wrocław. Walki odbywały się tak blisko lotniska, że mechanicy śledzący losy eskadr Połbina obserwowali trafność zrzutu z wieży znajdującej się na lotnisku. (....)


nigdzie nie jest napisane, o które walki chodzi. może chodziło o walki pod Oławą...teren płaski równinny Oławę widać, Wrocław nie za bardzo.Mogła to być wieża spadochronowa, tzn. do ćwiczeń spadochronowych o odpowiedniej wysokości, jak dobrze pamiętam w Gliwicach była podobna. W książce do PO z lat 70 jest zdjęcie takiej wieży.Konstrukcja kratownicowa. Tylko czy opłacałoby się startować ze Skarbimierza i leciec nad Oławę? promień skrętu samolotów wynosił kilkanaście kilometrów, z punktu widzenia z kabiny to jest mało...mig-21 miał promień skrętu kilkadziesiąt kilometrów tzn. lecial w lini prostej i jak nawracal to....to zataczal koło nad województwem dolnośląskim. Propaganda....to byl klucz do sukcesów władzy. Iluż to nasz brat miał bohaterów, jaki sprzęt, czasmi wydaje mi się, że to Rosjanie byli nadludźmi a nie Niemcy.

[ Dodano: 2007-02-18, 01:19 ]
Lotnik_Krzyś napisał/a:
nigdzie nie jest napisane, o które walki chodzi.
w sumie Oława odpada, zdobyta szybciej niż Brzeg....
Brieger napisał/a:
Po 6-tym lutego 1945 lotnisko przejeli sowieci i wykonywali loty nad Festung Breslau, między innymi płk Pałubin, który z Brzegu latał kilkakrotnie nad Wrocław i w dniu swoich urodzin został zestrzelony i zginął, bodajże nad Psim Polem.
nawet gdyby wieża miała 200m wysokości nie jest możliwym widzieć Wrocław....może Brochów....W czasie II wojny światowej, zniszczony 18 stycznia 1945 r. w ok. 30% w wyniku nalotu sowieckiego na stację rozrządową. Nalot prowadzony z dużej wysokości dosięgnął nie tyle jednak obiektów stacyjnych i jej obrony, lecz reprezentacyjnego centrum mieszkaniowego osiedla. Dalsze 10% zniszczeń to straty wojenne między lutym a majem 1945 r. oraz powojenna dewastacja. Cegły z budynków Brochowa użyte zostały do odbudowy Warszawy i innych miast Polski. Brochów, jak i inne miejscowości Ziem Odzyskanych, jeszcze wiele lat po wojnie był traktowany po macoszemu przez władze ówczesnej Polski......zniszczony 18 stycznia, lotnisko przejęte po 6 lutym....o jakiewalki chodzi, kto wie?
Brieger - 2007-05-06, 20:34

Udało mi się zeskanować plan lotniska pod Brzegiem z lat czterdziestych. Widać na nim też obóz pracy (Labour Camp) i wiele innych ciekawych obiektów.

ogrodnik - 2008-02-23, 22:04

Witam wszystkich niedaleko Krzyżowic jest betonówka podobno jest to związane z lotniskiem w Skarbimierzu czy orientuje się ktoś do czego owa betonówka służyła
POWAŁ - 2008-05-02, 23:53

Siema, przyłącze sie do temetu ponieważ chce zapytać czy ktoś wie gdzie jest (w którym hangarze) wejście do podziemi?
błaszczu - 2008-05-03, 09:07

Szukajcie a znajdziecie :wink:
Paulisia20 - 2008-05-03, 11:52

blaszczu25 a ty wiesz gdzie to jest te wejscie?? to moze bys zdradził :D tez jestem ciekawa :P
mauy22 - 2008-05-03, 12:09

blaszczu25 dawaj bo ja też chętnie bym się dowiedział.....:)
ciupik - 2008-05-03, 12:50

a nie jest to wejśćie zasypane albo jakoś zabezpieczone?
wzp14 - 2008-05-03, 12:52

Kiedyś Byłem W podziemiach i przechodziło sie z jednego bunkru do drugiego.
ciupik - 2008-05-03, 12:55

kiedyś jak bylem to z takich malych studzienek obok hangaru byly jakieś wejścia no ale zasypane zaraz przy wejściu
Paulisia20 - 2008-05-03, 13:04

Może i jest zabezpieczone..bo tak sobie to by nie bylo widoczne tak mi sie wydaje :D
ciupik - 2008-05-03, 13:08

tam powinno być bynajmniej tak zabezpieczone jak te wejścia do tuneli w Brzegu
a w ogóle mam takie pytanie ile jest hangarów i ile jest z nich czynnych jeszcze?

POWAŁ - 2008-05-03, 14:49

Tu masz link: http://www.poradzieckie.szprotawa.org.pl/
Jest tam napisane, że było ok. 30 hangarów i część wyburzono.

Tam na17 zdjęciu jest jakieś wejście, to jest wejście do podziemi :shock: ?

ciupik - 2008-05-03, 15:13

tam gdzie teraz jest magazyn BP?(jeżeli się pomyliłem prosze o poprawienie) były również kiedyś magazyny paliwa?
świrek_zefirek - 2008-05-05, 19:37

Ja chyba wiem gdzie jest to wejście,ale zanim wam powiem to musze je dokladnie sprawdzić, czy to nie jakaś zmyła.
Paulisia20 - 2008-05-05, 19:42

świrek_zefirek no to sprawdz dobrze..a jak sie okaże ze wiesz to mozesz nam cos zdradzic gdzie dokladnie jest to miejsce :D
RaZoR - 2008-05-05, 19:47

I dać fotke ;)
ciupik - 2008-05-05, 19:54

pobawcie się w lotniskowych poszukiwaczy wrażeń znajdźcie ekipe i znajdziecie to wejście na pewno
POWAŁ - 2008-05-05, 20:59

ciupik napisał :

"pobawcie się ......"

Może pobawisz się z nami :wink: ?

błaszczu - 2008-05-06, 11:05

I tak są zalane wodą wiec nie nekrecajcie sie :-P
ciupik - 2008-05-13, 19:41

POWAŁ napisał/a:
ciupik napisał :

"pobawcie się ......"

Może pobawisz się z nami :wink: ?


uwierz mi że chętnie no ale to że jestem w brzegu raz na "ruski rok" nie pozwala mi w waszych eskapadach

i co znaleźliście coś?

krzysztal - 2010-02-20, 17:37

Pozwolę sobie dodać zdjęcie lotnicze lotniska, pochodzi ono ze strony: http://aerial.rcahms.gov....p4qu7g5ch8j5i00
krzysztal - 2010-02-20, 17:45

Kolejne zdjęcie, to wykonane przez Luftwaffe w dniu 20 lutego 1945. Pochodzi z książki "Das östliche Mitteleuropa im historischen Luftbild"
krzysztal - 2010-02-20, 17:51

Rzeczona wcześniej fotografia:
krzysztal - 2010-02-20, 17:53

I plan lotniska wykonany przez analityków alianckich bodaj w 1945 roku, źródło jak poprzednio.
Aranea - 2010-03-20, 13:43

krzysztal,
Zbieramy grupę ludzi na kwiecień/maj, żeby znaleźć to wejście do podziemi i poszukać czegoś ciekawego ;)
Byłbyś zainteresowany?

Osobiście wydaje mi się, że wejście może być w tych dwóch skrajnych punktach linii
http://www.gmap-pedometer.com/?r=3560964. Ale to kwestia przeszukiwania terenu :D

krzysztal - 2010-03-27, 16:36

Dziękuję, nie mieszkam w Brzegu więc taka wyprawa w mojej kwestii nie wchodzi niestety w grę.
Aranea - 2010-03-27, 23:38

Szkoda ;)
Obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania wejścia do podziemi. Swojego faworyta mam, ale nie mam czasu się wybrać i dobrze przeszukać teren :D

Seba - 2010-03-28, 23:07

A ja jestem zainteresowany. Nie jestem często na forum ale proszę o kontakt pod gg 9669996
Radulec - 2010-03-29, 19:14

Witam ja też bym się z wami wybrał,nie jestem z Brzegu ale pracuje w Brzegu więc jestem codziennie dajcie znać kiedy.Pozdro :D
Aranea - 2010-04-10, 13:38

http://sportstracker.noki...x.do?id=2308581

W obu punktach, tzw "okrążeniach" na tej mapie mogą być wejścia. Jedno jest praktycznie przy drodze. Próbowałem wejść, ale było wody po kostki. Drugi punkt jest niestety trochę przesunięty. powinien się znajdować na skrzyżowaniu, kilka metrów wyżej. Odnosi się do małego hangaru na północny-zachód.

Oczywiście mapę trzeba oglądać na widoku satelitarnym ;)

MakakRepArt - 2010-04-10, 18:14

myślę, że również znalazłbym trochę wolnego czasu :)
krzysztal - 2010-05-04, 19:16

Wracając jeszcze na chwilę do historii lotniska, kiedy zostało ono zajęte przez wojska sowieckie?

Pytam, bo znalazłem zapisy mówiące o pochowaniu radzieckiego oficera z 9. Dywizji Powietrzno-Desantowej w rejonie kościoła w Małujowicach. Tyle że ten oficer poległ 1 lutego 45 roku, a nie sądzę, żeby daleko noszono ciało od miejsca w którym poległ.

Wspomnę że dywizja walczyła jako spieszony oddział.

Dziedzic_Pruski - 2010-05-04, 22:06

Lotnisko ewakuowano w nocy z 25. Na 26. stycznia 1945 r.
roni - 2010-05-13, 21:59

Znam jedno wejście lecz raczej nie jest to do podziemi lecz jest to wejscie do jakiegoś bunkru w którym zostały zachowane przejścia pomiedzy bunkrami. Jest to przejście pomiedzy podziemnego hangaru w którym była jakas jednostka - domyslam sie po pokojach. Tunel prowadzi do jakiegos jakby parkingu i idzie dalej, na końcu jest wyjscie na zewnątrz i zasypane wejście do nastepnego tunelu który prowadzi prowdopodobnie do hangaru przy pierwszym pasie. Wejściach do podziemnych tuneli nie widziałem lecz słyszałem ze takowe istnieją jelsi by dało rade chetnie bym sie załapał na taką wyprawe ;)
kijanek6 - 2010-10-25, 00:18

Byłem dzisiaj na tzw. "garażowni" (znajdującej się parę kilometrów od pasa na południe, za potokiem pępickim - mniej więcej tutaj. Zaintrygowały mnie żółte kartki ponaklejane na drzewach przy każdym garażu:

Wujek Gugiel stwierdził, że to albański, a napis znaczy "destroyed building".

Oprócz tego widziałem parę kukieł ludzkich rozmiarów:

Jedna rozczłonkowana na poboczu, jedna leżąca na drodze (z większej odległości nieźle mnie wystraszyła), parę na wałach i pomiędzy drzewami (też nieprzyjemny widok, zwłaszcza po zmroku).

No i malunki wojaków (9DDC - 9 dni do cywila):

Ciekawi mnie to, czy byli to żołnierze na lewiźnie lub przepustce, czy może mieli tam jakieś ćwiczenia?

Na wałach i między nimi jest też dużo okopów (ciekawe, czy to robota ruskich, jakichś paintballowców czy WP), w jednym miejscu znalazłem całą stertę radzieckich masek przeciwgazowych, wraz z rurami i pochłaniaczami. Dość nagryzionych już zębem czasu, swoją drogą.

Darek - 2010-10-25, 18:59

Jeżeli dobrze zaznaczyłeś teren w linku, to są to tereny OSP (Ośrodek Szkolenia Poligonowego) Pępice. Ośrodek jest użytkowany przez żołnieży naszej brzeskiej jednostki ( stąd te napisy DDC) do szkoleń z materiałami wybuchowymi i sprzętem inżynieryjnym. Tereny te były w dyspozycji wojska polskiego już w czasie gdy na lotnisku stacjonowali Rosjanie. Co do kartek i kukieł to nie mam pojęcia.
kijanek6 - 2010-10-25, 20:48

Dzięki za informacje. Teren nie jest nijak oznaczony, ale mimo to domyślam się, że nie jest zbyt dobrym miejscem do szwendania się.
strus - 2010-10-25, 21:55

Na pewnym forum miłośników lotnictwa znalazłem takie zdjęcie
Autor napisał "Tak na szybko, odpowiem że tak stacjonowały i chyba było to lotnisko w Brzegu."

mulder - 2010-10-25, 22:06

Obecna droga przy zakładach Cadbury, a w tle hangar remontowy, w którym wraz z bratem w roku 90 oglądaliśmy wnętrze samolotu MIG - 23,a to dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionego mechanika ukraińskiego poznanego poprzez prasę lotniczą ( " Skrzydlata Polska"). :)
kijanek6 - 2010-10-25, 23:19

Sprawa z kartkami rozwiązana - okazało się, że to pozostałości po zlocie airsoftowym. A kukły zapewne służyły żołnierzom.
Aranea - 2010-10-26, 18:20

kijanek6, poza tym kartki przyklejone są do drzewa tymi szarymi, mocnymi foliami. A kiedyś chyba z takich nie korzystano ;)

Może masz też info o wejściu do podziemi? ;)

kijanek6 - 2010-10-26, 20:56

Słuszna uwaga, ale zaciekawiły mnie one. ;)

Słyszałem kiedyś, że zejście było w hangarze naprawczym (obecna sala zgromadzeń Jehowych), jednak zostało zalane/zasypane/zabetonowane podczas remontu. Słyszałem to kiedyś od znajomego, który miał znajomego (itd.), który tam pracował - toteż informacja jest z n-tej ręki i średnio wiarygodna moim zdaniem. Gdzieś w okolicach 2004 roku buszowałem po lotnisku i w jednym z budynków - nie pamiętam już, czy to był hangar, czy budynek - były schody prowadzące w dół, jednak po paru stopniach stała woda. Podziemia na lotnisku są na pewno (myślę, że najprawdopodobniej w formie korytarzy prowadzących z jednych miejsc, do drugich, a nie podziemnego miasta :P ), jednak z pewnością są zalane i w stanie niepozwalającym na poruszanie się nimi.

strus - 2010-10-27, 21:42

Słyszałem dużo różnych dziwnych historii o lotnisku ale czy one są wiarygodne.
np. któraś płyta jest podnoszona tak że może tam wjechać cieżarówka że gdzieś pod pasem startowym jest schron itd.

Aranea - 2010-10-28, 21:57

strus napisał/a:
np. któraś płyta jest podnoszona tak że może tam wjechać cieżarówka że gdzieś pod pasem startowym jest schron


Ta akurat przebiła pomysł o tunelu pomiędzy Ska a Czerwonymi Koszarami, gratuluję :D
Spróbować i poszukać chyba warto. A zalane być nie powinno, bo Ska jest ponad 20m nad Odrą.

krzysztal - 2010-12-19, 14:04

Załączone zdjęcie wykonano na lotnisku w Brzegu 10. kwietnia 1945r. Na pierwszym planie widzimy (od lewej) kapitana A.W. Lobanowa i majora A.G. Pawłowa. W tle widać nos samolotu Ławoczkin Ła-5FN z 41. Gwardyjskiego Pułku Myśliwskiego (ze składu 8. Gwardyjskiej Dywizji Myśliwskiej 5. Korpusu Myśliwskiego 2. Armii Lotniczej ZSRR)
Julian Mazur - 2016-06-27, 22:15

Wymieniony tutaj przez innych pułkownik Połbin (czy błędnie: Pałbin), to generał-major Iwan Semenowicz Połbin, dwukrotny bohater Związku Radzieckiego, jedyny radziecki generał, który jeszcze ma we Wrocławiu swoją ulicę (w trakcie „dekomunizacji” stracił swoją wrocławską ulicę generał-porucznik Władimir Aleksiejewicz Głuzdowski, głównodowodzący wojskami, które zdobyły Festung Breslau, wnuk powstańca styczniowego, dla mnie urokliwa postać). W Wiki piszą o Połbinie, że „20 października 1943 dowodząc grupą 17 samolotów bombowych Pe-2 i 17 samolotów myśliwskich, gdy napotkał grupę niemieckich samolotów bombowych w czasie gdy samoloty myśliwskie nawiązały walkę z osłoną niemieckich samolotów bombowych wydał rozkaz zaatakowania przez samoloty bombowe Pe-2 bronią pokładową niemieckich samolotów bombowych. Był to pierwszy przypadek takiego użycia samolotów bombowych. W trakcie tej walki lotnicy radzieccy zestrzelili 13 samolotów, z tego 6 zestrzeliły samoloty Pe-2, przy stracie 3 własnych samolotów”. Połbinowi przełożeni mówili wielokrotnie: Jesteś generałem! Nie musisz już latać do boju! Ale poleciał, w swój 158, ostatni, lot (nie: 157, jak błędnie podano w Wiki). Zwłok Połbina, który wystartował z lotniska w Skarbimierzu, poszukiwano po zdobyciu Wrocławia, ale bez rezultatu. Są różne przypuszczenia, gdzie jego samolot mógł, raczej na obrzeżach miasta, spaść. Chyba to nieprawdopodobne, aby szczątki tego samolotu i załogi kiedyś odnaleziono (choć, gdybym był młodszy, zacząłbym szukać, wystarczyło, że samolot Połbina spadł, co przecież niewykluczone, np. do Odry). Podstawowe informacje o Połbinie i o Głuzdowskim znaleźć można w hasłach Wiki im poświęconych.

PS. Pierwszy ślad? Córka Marysia powiedziała mi, że od mieszkańców podwrocławskiego Ramiszowa wie, że z pobliskiego, ponoć głębokiego stawu, wydobyto, chyba kilkadziesiąt lat temu, samolot. Z Ramiszowa, w pobliżu którego mieliśmy studencki obóz wojskowy, chodziłem na Psie Pole piechotą. Gdzieś pewnie jest związana z tym wydobytym samolotem dokumentacja, może w samolocie zachowały się jakieś szczątki?

cavalier1125 - 2017-07-27, 13:27
Temat postu: cwiczenia Luftwaffe Pępice
kilka zdjęć które znalazłem na ebay Luftwaffe PAMPLITZ Schlesien 1941 jak coś to mogę dodać jeszcze 2.
Julian Mazur - 2017-07-29, 07:36

Proszę dodać, nasz portal historyczny to miejsce, gdzie należy chronić i udostępniać brzeskie i okoliczne skarby, mam nadzieję dożyć czasów, kiedy znowu będzie to witryna żywa (pasjonująca jest i dzisiaj dzięki temu co w ciągu lat na niej zgromadzono), dziękuję i pozdrawiam
Dziedzic_Pruski - 2017-07-30, 20:55

Ciekawe zdjęcie z lotniska pojawiło się jakiś czas temu na ebayu. Warto zwrócić uwagę na grubasa zwróconego profilem (drugi od lewej).
yoorek - 2017-07-30, 22:15

Benon lub Benito.Nie rozróżniam.
Dziedzic_Pruski - 2017-07-31, 20:50

Hermann.
cavalier1125 - 2017-08-01, 12:16

Tez obstawiam za Hermannem :D
yoorek - 2017-08-01, 22:42

Nie mam pojęcia ,dlaczego pomyliłem Mussoliniego z Goeringiem.
cavalier1125 - 2017-09-01, 14:18
Temat postu: Luftwaffe Brieg Parada Generłow
kolejne zdjęcie Luftwaffe Brieg oryginalny podpis (Parade Generäle)
Dziedzic_Pruski - 2017-09-02, 00:06

Napis na zdjęciu "Dzień Luftwaffe, Brzeg 1.3.38". Zdjęcie wykonał znany brzeski fotograf Kurt Gröger. Poniżej zdjęcie do kompletu z tym samym napisem i wykonane w tym samym dniu na północnej pierzei rynku, na pierwszym planie narożnik hotelu "Złoty Baranek" i wlot ul. Garbarskiej.
mac - 2017-09-19, 11:57

Ciekawa historia, której finał wiąże się z lotniskiem w Skarbimierzu:
Samolot widmo


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group