Forum Brzeg
Forum miasta Brzeg. (ISSN 1869-609X)

Historia - Co sie stało ze starym mostem w Brzegu??

Rychu - 2006-07-20, 23:25
Temat postu: Co sie stało ze starym mostem w Brzegu??
Może ktoś z was wie co sie stało z mostem w Brzegu?? Przecież nie był całkowicie zniszczony po wojnie?? i skąd ten sie tu znalazł?? :?:
alferx - 2006-07-20, 23:33

Rychu napisał/a:
i z kat ten sie tu znalazł?? :?:


chyba powinno być : i skąd się tu znalazł.

A stalowy most kratownicowy na Odrze z 1891 r. został przeniesiony do Brzegu w 1954 r. z miejscowości Fordon k. Bydgoszczy.

Stary niestety nie miał tak dużego udźwigu i został rozebrany.

kwm - 2006-07-24, 13:11

Stary most, wezszy od dzisiejszego, ulegl uszkodzeniom i po wojnie zostal rozebrany i wywieziony do ZSRR.

Co do dzisiejszego mostu to ciekawa sprawa jest to ze zanim trafil do Brzegu, w Fordonie byl przeprawa nad Wisla.
Inna ciekawaostka jest sposob transportu dzisiejszego mostu.
Mailem okazje rozmowiac z osoba, ktora jako dziecko byla swiadkiem tego, a wygladalo to mniej wiecej tak, ze nasz most jak wiadomo skalda sie z 2 czesci ktore lacza sie i wspieraja na podporze na srodku rzeki. Podczas transportu most nie byl rozbierany, lecz kazda z tych dwoch czesci transportowano w calosci, podkladajac klody pod konstrukcje (cos pododbnego do metody Egipcjan przy budowie piramid). Ponoc ludzie z Brzegu i okolic bardzo licznie wychodzili na przeciw. Droga wiodla ponoc przez Lubsze, Michalowice Pisarzowice.

Pecik - 2006-07-24, 13:31

kvm napisał/a:
Ponoc ludzie z Brzegu i okolic bardzo licznie wychodzili na przeciw. Droga wiodla ponoc przez Lubsze, Michalowice Pisarzowice.
dlaczego? jesli dobrze zrozumialem to byli przeciwni,tak? przeciez to bylo rowniez z ich kozyscia :/ <yyy>
warlike - 2006-07-24, 16:08

mi sie wydaje że wychodzili aby popatrzeć jak to robią czyli wiozą ten most..........
kwm - 2006-07-24, 22:32

Zgadza sie Warlike, dokladnie oto chodzilo, ludzie wychodzili na przeciw aby popatrzec, bo w koncu to niecodzienny widok, chyba tylko raz w zyciu (przy duzym szczesciu) mozna zobaczyc tak duzy i dziwny "pojazd" na ulicy :)
Brzeski - 2006-07-25, 17:51

kvm napisał/a:
Co do dzisiejszego mostu to ciekawa sprawa jest to ze zanim trafil do Brzegu, w Fordonie byl przeprawa nad Wisla.
Inna ciekawaostka jest sposob transportu dzisiejszego mostu.
Mailem okazje rozmowiac z osoba, ktora jako dziecko byla swiadkiem tego, a wygladalo to mniej wiecej tak, ze nasz most jak wiadomo skalda sie z 2 czesci ktore lacza sie i wspieraja na podporze na srodku rzeki. Podczas transportu most nie byl rozbierany, lecz kazda z tych dwoch czesci transportowano w calosci, podkladajac klody pod konstrukcje...


A świstak siedzi i zawija ???

Przepraszam, ale nie chce mi się w to za bardzo wierzyć.

kwm - 2006-07-25, 21:31

Brzeski napisał/a:
A świstak siedzi i zawija ???

Przepraszam, ale nie chce mi się w to za bardzo wierzyć.


Nie musisz. Wez mape do reki i sprawdz jaka rzeka przeplywa przez Fordon -do 1973r/ miasteczka przy Bydgoszczy, a dzis jednaej z dzielnic tego miasta.
Co do transportu, to mowila mi o tym naprawde wiarygodna osoba (wyksztalcona), < nie bierz tego jako moje slowa, tylko tej osoby>. Ja w kazdym razie wierze temu czlowiekowi i wierze w te wersje.
Inne rzeczy o ktorych mi opowiadal sie sprawdzily, to nie wiem dlaczego akurat tutaj mialby wzmyslac, tym bardziej jesli sam to widzial.
Ale byc moze ktos z forumowiczow zna osobe ktora pamieta jak to bylo... wtedy sie okaze.

A jeszcze na dodatek takie male sprostowanie, mianowicie ten most nie byl w calosci przeniesiny do Brzegu, tylko pewna jego czesc. Ta czesc ktora pozostala w Fordonie, jest do dzis jednym z najdluzszych mostow drogowo kolejowych w Polsce (2 bodajze).

Rychu - 2006-07-25, 22:19

KVN ja czegos nie rozumiem bo most w fordonie był zaokrąglony a u nas w brzegu jest pudełkowaty, to jak nie był przebydowany to jak to mozliwe?? ty sa zdjecia: http://www.mikolaj-bydgos...oria/hist14.htm
alferx - 2006-07-25, 22:39

Rychu napisał/a:
ja czegos nie rozumiem bo most w fordonie był zaokrąglony a u nas w brzegu jest pudełkowaty, to jak nie był przebydowany to jak to mozliwe??


Zgodnie z tym co napisano w podanym linku (a nie tylko ograniczać się do oglądnia)
Cytat:
Polacy przystąpili do odbudowy w roku 1947. By zmniejszyć koszty odbudowy, skrócono konstrukcję nad częścią zalewową, zastępując ją częściowo nasypem ziemnym: Posunięcie to podyktowane zostało także założeniem, że po wybudowaniu zapory we Włocławku, wezbrane wiosenne wody nie będą już tak groźne.


Do Brzegu trafiły przęsła z części zalewowej, które kształtem były inne niż nad Wisłą.
Cytat:
Nad wodą zawisło 5 łukowych przęseł ze stali martenowskiej, każdy o dł. 98,5 m oraz 13 przęseł kratowych ze stali konwektorowej thomasowskiej przerzuconych nad terenami zalewowymi - te przęsła liczyły po 60,5 m.


2x60,5m=121m, co daje właśnie długość naszego mostu.

Zdjęcia mostów robi się przeważnie tej częsci, która jest nad rzeką, a nie nad terenami zalewonymi :)

Brzeski - 2006-07-26, 16:16

kvm napisał/a:
Brzeski napisał/a:
Przepraszam, ale nie chce mi się w to za bardzo wierzyć.

Nie musisz. Wez mape do reki i sprawdz jaka rzeka przeplywa przez Fordon -do 1973r/ miasteczka przy Bydgoszczy, a dzis jednaej z dzielnic tego miasta.
Co do transportu, to mowila mi o tym naprawde wiarygodna osoba (wyksztalcona).....


Gwoli sprostowania. Ja wierzyłem w Fordon i historię tamtego mostu też znam i nie to podważam.

Natomiast nie bardzo wierzę w ten transport w całości. Przęsło mostu ma ok. 60 metrów długości, a szerokość jaka jest każdy widzi: jezdnia plus dwa chodniki, strzelam, że 9 m. wyskokość grubo ponad 4 metry. Niedowiarek dalej jestem i nie bardzo potrafię sobie wyobrazić toczenia takiej konstrukcji metodą egipcjan kilkaset km, po drodze zaliczając takie przeszkody jak mosty, wiadukty, tunele, linie elektryczne, a przede wszystkim zakręty. Utknęliby nawet między Brzegiem a Pisarzowicami. Może transportowali poszczególne elementy, moduły....? I czemu nie barkami? :(

kwm - 2006-07-27, 10:27

Nie mowie ze na 100% tak bylo, po prostu napisalem to co slyszalem od swiadka. Byc moze faktycznie most, byl podzielony na mniejsze kawalki a jemu sie wydawalo ze to cale przesla. Z drugiej str, nasz most wcale nie jest az tak szeroki, zauwazmy ze chodniki znajduja sie za kratownicowa konstrukcja.

Co do zaokraglen mostu w Fordonie, to Alferx ma racje. Przeciez mnostwo jest w polsce motow, skladajacych sie z zaokraglonych i prostych przesel, czasem sa one przeplatane (raz jedno raz drugie), a w tym przypadku najprawdopodobniej bylo tak ze znajdowaly sie one na krancach mostu (czyli nie nad sama rzeka lecz nad terenami zalewowymi - tak jak u nas mosty miedzy Pisarzowicami i kanalem, ktore swego czasu takze mialy kratownicowe boki.)

MaRiO - 2006-07-27, 17:39

Po starym moście pozostał już tylko niewielki ślad, aczkolwiek przy obecnej suszy i upale y widoczny:





a poziom Odry bardzo niski:





nie brakuje śmiałków, którzy zaznają kąpieli w Oderce..


kwm - 2006-07-28, 16:25

Ale to co przedstawiaja zjdecia, to pozostalosci po moscie, ktory byl jeszcze przed tym niemieckim stalowym mostem. Niemiecki most kratownicowy wspieral sie na tym samym filarze co dzisiejszy.
Brzeski - 2006-07-28, 18:21

A może raczej pozostałości po ostrogach (takie coś co łamie spływającą krę). :?:
kwm - 2006-07-30, 00:05

Być może.
Brieger - 2007-01-05, 23:14

Częsci wystające z Odry to pozostałości po moście drewnianym, który stał podajże do 1954. Moja mama pamęta, że bardzo się chwiał. Póżniej jak dostarczono człon mostu z Fordonu, drewniany most został rozebrany. Most niemiecki został wysadzony w powietrze, jak do Brzegu podchodzili rosjanie. Wysadzono go tak, że nie był przejezdny, ale można po nim było przejść pieszo. Rozebrano go i, jak wiele innych rzeczy z Brzegu np. ruchoma scena z brzeskiego teatru, została zagospodarowana przez klijentów z Polski centralnej (Scena funkcjonuje do tej pory w Poznaniu)
Brieger - 2007-02-11, 19:33

A propos mostów w Brzegu, czy ktoś może ma zdjęcia tego mostu drewnianego, który stał w na przełomie lat 40 i 50 przy zniszczonym moście odrzańskim? Byłbym wdzięczny za jakiekolwiek materiały.
tadjurek - 2007-02-11, 22:37

We wspominanej przeze mnie na forum pracy pani Tscheschner na str.190 jest zdjęcie obu mostów z 1947 roku, zniszczony i obok drewniany. Mam ksiązke w swoich zbiorach !
Brieger - 2007-02-11, 22:44

Rozumiem, że są kłopoty z umieszczeniem tego zdjęcia na Forum. Dziękuję za informację. Chciałem tę książkę nabyć drogą kupna w Amazon.de, ale już jej nie mają na składzie. Byłbym wdzięczny za informację, jak tę książkę można nabyć. Zdaje się ona być bardzo ciekawym żródłem.
Pozdrawiam
B.

mad23 - 2007-03-01, 14:24

Witam. O ile mnie pamięć nie myli to transportowany most na rolkach to most nad kanałem. Osobiście widziałem ten transport. Na tej budowie pracował mój wujek.
mariwoj63 - 2007-07-02, 12:15

Widzę, że dyskusja toczyła się wokół mostu w Fordonie. Otóż most ten, z końca XIX wieku, miał 5 przęseł nad Wisłą i 13 nad terenem zalewowym po prawej stronie rzeki, był wówczas najdłuższym mostem niemieckim. W czasie II wojny został zniszczony.
W 1947 rozpoczęła się jego rozbiórka. W pierwszej połowie lat 50-tych krótsze przęśła "zalewowe" (poziomy dźwigar górny) zdemontowano i poustawiano w paru miejscach Polski, budując mosty w:
- Czarnkowie nad Notecią (1 przęsło),
- Brzegu nad Odrą (2),
- Rybołach nad Narwią (2)
- i gdzieś nad Bugiem - prawdopodobnie w Zosinie (2).
Być może jeszcze gdzieś wykorzystano pozostałe przęsła - nie wiem jednak czy i gdzie. Obecny most w Fordonie (od 1973 dzielnica Bydgoszczy) pochodzi z lat 50-tych. Jest ponadto krótszy niż był - na tylko 5+8 przęseł.
Ten wasz most w Brzegu Z CAŁĄ PEWNOŚCIĄ POCHODZI Z FORDONU - jest tak charakterystyczny, że nie sposób go pomylić z niczym innym!

Pozdrowienia ze Słupska
Mariusz

ciupik - 2007-07-05, 10:34

a ja mam takie pytanie na kanale jadąc tą drogą gdzie kiedyś były quady na wysokości młyna są betonowe pozostałosci po jakimś moście wie ktoś coś wiecej o nim
cheyenne - 2007-07-06, 14:51

O ile się nie mylę jest to pozostałość mostu na groble ..... ponieważ kiedyś odra troszkę inaczej płynęła obok brzegu chodzi mi głównie o kanał którym pływały i pływają barki.

Jeśli się mylę proszę o sprostowanie przez kompetentna osobę ;]

Lotnik - 2007-07-07, 09:58

cheyenne napisał/a:
O ile się nie mylę jest to pozostałość mostu na groble ..... ponieważ kiedyś odra troszkę inaczej płynęła obok brzegu chodzi mi głównie o kanał którym pływały i pływają barki.

Jeśli się mylę proszę o sprostowanie przez kompetentna osobę ;]
ten zniszczony most rzeczywiście prowadził z Grobli (okolice rzeźni) na 2 stronę kanału. Był też 2 most...ale więcej info znajdziesz tutaj: http://www.forumbrzeg.pl/...opic.php?t=5608
kwm - 2007-08-09, 21:05

A tak wygląda most w Czarnkowie nad Notcią (1 przeslo rozebranego odcinka mostu w Frodonie). Prawda, ze cos nam przypomina? :)

zdj. Woyytas




kwm - 2007-11-14, 20:11

Ryboły nad Narwią ( 2 przęsła mostu z Fordonu) (zdj. Woyytas)








błaszczu - 2008-03-20, 18:20

Mam tu foto z allegro troche z innej strony


Dziedzic_Pruski - 2008-03-29, 23:48

Brieger napisał/a:
A propos mostów w Brzegu, czy ktoś może ma zdjęcia tego mostu drewnianego, który stał w na przełomie lat 40 i 50 przy zniszczonym moście odrzańskim? Byłbym wdzięczny za jakiekolwiek materiały.

Oba zdjęcia są co prawda kiepskiej jakości, niemniej dają pewne wyobrażenie o wyglądzie mostu saperskiego.



Brieger - 2008-03-30, 14:30

Bardzo ciekawe zdjęcia, tylko szkoda, że tak marnej jakości. Ale przynajmniej coś na nich widać.
Dziedzic_Pruski - 2008-04-05, 21:24

Również na tym zdjęciu nie widać zbyt wiele - ma ono przedstawiać prace naprawcze przy brzeskim moście w roku 1946.

Brieger - 2008-04-05, 21:38

Skąd jest to zdjęcie? Wydaje się, że to nie są prace naprawcze a raczej roboty demontażowe.
Dziedzic_Pruski - 2008-04-05, 22:17

Zdjęcie pochodzi z „Briegische Briefe” (Listy Brzeskie) – organu „Bundesvereinigung der Brieger” (Federalnego Zrzeszenia Brzeżan). Podpis pod zdjęciem: „Młodzież z Lubszy podczas prac naprawczych przy moście odrzańskim.
W tle widoczna promenada odrzańska i katolicki kościół św. Krzyża.

Brieger - 2008-04-05, 22:26

Ciekawe. Domniemanie o demontażu opieram na zdjęciu zamieszczonym an Forum przez Ciebie, na którym widać brak jednego przęsła, i to od strony od której 'młodzież z Lubszy' miała go naprawiać.
Lech - 2008-04-06, 17:12

Jest coś w tym zdjęciu, co mi nie pasuje - mam na myśli plan zdjęcia. Na pierwszym planie (po prawej), to coś co przypomina jakiś blok jest chyba maszynownią dźwigu. Na drugim planie (nad tym blokiem) widać wieże kościelne i to w takim układzie co może sugerować, że jest to widok z Placu Drzewnego na składowisko elementów konstrukcji mostu. Poniżej, na zdjęciu lotniczym wykreśliłem kierunek i miejsce, z którego zdjęcie zrobiono.

Jeżeli tak jest, to zdjęcie przedstawia plac składowy elementów mostu a nie miejsce, w którym budowano most. A jakie jest Wasze zdanie? :wink:

Brieger - 2008-04-06, 18:28

Jeżeli chodzi o zdjęcie przedstawiające młodzież z Lubszy pracujacą przy tym, co zostało z mostu, to zdjęcie jest robione z przyczółka mostu od strony garbarni w kierunku kościoła św. Krzyża. W prawym dolnym rogu widać początek przyczółka oraz odciągniętą i zdemonotowaną balustradę mostu. Natomiast to nad czym ta młodzież pracuje to początkowy pylon podtrzymujący konstrukcję mostu. Zachowała na nim się tylko jedna latarnia.
ondrasz28 - 2008-04-30, 13:25

WITAM
Mam pytanie czy widniejące pale z dna odry nie są z żargonie budowlańców "szpilkami" po przęsłach z kolejnego zdjęcia? /zdjęcie zapożyczone /



saorki nie mogę wkleić jeszcze jednego zdjęcia dla porównania

http://yasiu.elektroda.ne...0na%20odrze.jpg


no chyba udało się.

warlike - 2008-04-30, 14:23

gdzies na forum jest temat dotyczący mostów w Brzegu....z tego co pamiętam tam było to wyjaśniane co to jest....proponuje poszukać :-P
błaszczu - 2008-04-30, 15:57



Dziedzic_Pruski - 2008-05-01, 21:43

Widok mostu w stronę Pisarzowic.


Domek celnika w czasach, gdy pobierano myto, po prawej stronie widoczny jest szlaban.

Lotnik - 2008-05-02, 08:54

tak sie zastanawiam czy osoby mieszkające obecnie w tym budynku czasami tu zaglądają. Mogli by nam opisac jak wyglada budynek w srodku, a moze cos ciekawego w nim znalezli ( odkopali w ogródku np ) wszak budynek stoi tu już baaaardzo długo a wielkim zmianom/przebudowaniom nie uległ. PS: Ładnego miał celnik ścigacza ( tzn. kolarzówkę :wink: )
błaszczu - 2008-05-02, 12:13

Lotnik napisał/a:
PS: Ładnego miał celnik ścigacza ( tzn. kolarzówkę )

Pewnie służyła do scigania tych co nie zapłacili he he :D

skarbek05 - 2008-05-02, 12:21

Pewnie tak :D . A koza to zwierzak prywatny czy służbowy..... np. wyszkolony do wykrywania kontrabandy :lol: .
franiutek - 2008-07-26, 13:07

w zeszłym roku nurkowałem pod mostem i znalazlem duze elementy, wydaje mi się że tego starego mostu niemieckiego, a tam gdzie są pale po drewnianym moście znalazłem stare podkowy i śrubu które czymały tą konstrukcje drewnianą.
błaszczu - 2008-07-26, 14:29

Niby w tym miejscu maja pogłębiać odrę wiec życzę im powodzenia

przynajmniej na złomie zarobią :D :D

ondrasz28 - 2008-07-29, 11:27

Witam

Mam pytanie do "błaszczu"

skąd masz to zdjęcie ?


już wiem ty umiesz wklejać na forum a ja nie, mnie się nie udało dzięki że mnie wyręczyłeś
a dla mnie na naukę nigdy nie jest za późno.

Pozdrawiam miłośników starego brzegu

ondrasz28 - 2008-07-29, 12:07

A ja słyszałem że Odra od jazu do mostu i kawałek dalej jest dno wybrukowane wie ktoś coś na ten temat? Dla mnie to też było zaskoczenie. Pozdrawiam.
błaszczu - 2008-07-29, 12:55

ondrasz28 napisał/a:
Mam pytanie do "błaszczu"

skąd masz to zdjęcie ?


A zebym to ja pamietał ale pewnie i tu zaraz bedzie dla wielu straszne oburzenie gdzies z sieci

Dziedzic_Pruski - 2008-08-03, 15:12

franiutek napisał/a:
w zeszłym roku nurkowałem pod mostem i znalazlem duze elementy, wydaje mi się że tego starego mostu niemieckiego, a tam gdzie są pale po drewnianym moście znalazłem stare podkowy i śrubu które czymały tą konstrukcje drewnianą.

Zawsze ciekawiło mnie, jak głęboko jest pod mostem - czy mógłbyś uchylić rąbka tajemnicy?

Odnośnie przedmiotów znalezionych w Odrze warto w tym miejscu wspomnieć pewną ciekawostkę, o której wspomina Werner Irrgang w swej pracy "Nowożytna historia Brzegu" (Neuere Geschichte der Stadt Brieg).

30. czerwca 1934 roku miała w Niemczech miejsce tak zwana "noc długich noży", kiedy to krwawo rozprawiono się z kierownictwem SA (Sturmabteilungen), a przy "okazji" dokonano szeregu mordów na przeciwnikach politycznych. Bojówki nazistowskie, które znacznie przyczyniły się do dojścia Hitlera do władzy, będąc solą w oku kręgów konserwatywnych, szczególnie wojska, przestały być potrzebne, gdy doszło do porozumienia między nowym kanclerzem a wspomnianymi kręgami, zaś wobec wyraźnych ambicji politycznych kierownictwa, mogły stać się niebezpieczne. Tak więc owej nocy aresztowano, a następnie zamordowano całe kierownictwo wraz z szefem sztabu SA Ernstem Röhmem. Rzekomym powodem tej czystki był zarzut przygotowywania puczu przeciw Hitlerowi (Röhm-Putsch).

30. czerwca 1934 roku brzeski proporzec SA (SA-Sturmbann) przebywał na biwaku w okolicach Stobrawy. Gdy następnego dnia nastąpił powrót do Brzegu i kolumna marszowa przechodziła przez most odrzański, wszyscy SA-mani jako wyraz protestu wrzucili swe (należące do umundurowania) sztylety do Odry.

Ciekawe, czy w rzecznym mule kryją się jeszcze jakieś ślady tego wydarzenia.

ślicznotka-e-34 - 2008-08-03, 17:27

wydaje mi się bardzo prawdopodobne że na dnie Odry ugrzęzły jakieś ciekawe przedmioty właśnie w okolicy mostu
błaszczu - 2008-08-03, 23:11

Magnes neodymny i na przód :D

pozdrawiam Dziedzic_Pruski

Dodam coś od siebie czesto jestem na rybach na jazie w zwanowicach i tam teraz wyszła duża łacha a ile na niej fantów takich jak kawałki porcelany i różniastej ceramiki naprawde starej i takie tam buteleczki i bzdury

a pod mostem maja pogłebiac wiec na pogłebiarke bedzie wychodzic mnóstwo ciekawych zeczy ))))))))))

Shanny - 2009-01-16, 15:15

Sądze że most po prostu wyburzono ponieważ "chwiał się" i nie był specialnie wytrzymały dlatego postanowili go zburzyć i wybudować nowy obok starego, pozostałości po drewnianym moście widzę są nawet nie wiedziałam :)
Dziedzic_Pruski - 2009-01-25, 17:42

Gdy Brzeg był jeszcze twierdzą, oba brzegi Odry łączył most zwodzony, który przebiegał jakieś 30 metrów w dół rzeki od mostu obecnego i był usytuowany nieco skośnie do koryta rzeki; jego przeciwległy przyczółek znajdował się mniej więcej w miejscu dzisiejszego budynku z wodowskazem. Sądzę, że ów most spełniał swą funkcję jeszcze przez pewien czas po demolacji (zniwelowaniu fortyfikacji) brzeskiej twierdzy na początku XIX. w. W roku 1844 zbudowano most na przedłużeniu ulicy Celnej (Wojska Polskiego). Był to most o konstrukcji drewnianej, osadzony na murowanych filarach. Około roku 1890 powstały plany modernizacji mostu, które początkowo (w celu ograniczenia kosztów) zakładały ponowne wykorzystanie fundamentów starych filarów, tzn. nie zmieniały położenia mostu (jak widać, stary most raczej się nie chwiał). Jednak postulaty zarządu żeglugi śródlądowej, w ramach zaawansowanych prac państwowego planu regulacji rzek, wymagały nie tylko zwiększenia prześwitu mostu (wysokości) o 2 m, lecz również zwiększenia szerokości przepustu (między filarami). Spowodowało to konieczność budowy nowego mostu. Magistrat zadecydował wtedy o lokalizacji nowego mostu w bezpośrednim sąsiedztwie mostu drewnianego, by jego budowa nie utrudniała ruchu. Projektantem nowego mostu był królewski rządowy inspektor budowlany Rautenberg. Projekt zakładał minimalizację oddziaływania na żeglugę poprzez oparcie mostu na jednym, środkowym, masywnym filarze z bloków granitowych. Kratownicowa konstrukcja stalowa wznosiła się w formie bramy wjazdowej, ozdobionej miejskim herbem. Wykonawcą projektu była firma Beuchelt i Ska z Zielonej Góry. Uroczystego otwarcia mostu dokonano 27.11.1895, a jego koszt wyniósł 350 tys. marek. Rozbiórkę filarów starego mostu przeprowadzono w latach 1896/97. Ten most dotrwał do stycznia 1945 roku, kiedy wskutek ostrzału artyleryjskiego doszło do przedwczesnego zapłonu ładunku wybuchowego, założonego na moście w celu wysadzenia w powietrze. Most runął do rzeki, ale można było po nim przechodzić pieszo. Tuż po wojnie w miejscu mostu z 1844 roku wybudowano prowizoryczny most saperski (drewniany), który służył Brzegowi aż do chwili montażu dzisiejszego mostu; patrz posty i zdjęcia na stronie 3 i 4 tego tematu.
fox - 2009-01-26, 13:33

bardzo ciekawa historia mostu :) dziekuje :D przynajmniej juz wiemy czemu stary most rozebrano.
Dziedzic_Pruski - 2009-04-06, 10:53
Temat postu: Nurek
franiutek napisał/a:
w zeszłym roku nurkowałem pod mostem

A oto historia, którą znalazłem w brzeskiej kronice z roku 1845

W roku 1654 poniżej mostu na wyspę, prowadzącego przez odgałęzienie Odry w miejscu dzisiejszego folusza, przy wielkich grodziach przez nieuwagę flisaków zatonął należący do wrocławskiego kupca statek z ładunkiem żelaza, ołowiu i innymi dobrami. Wkrótce zgłosił się pewien żołnierz, rodowity Szwed, który za odpowiednie wynagrodzenie podjął się wydobycia zatopionego ładunku z Odry. Przybyłemu do Brzegu właścicielowi ładunku pomysł ten bardzo się spodobał i tak, zgodnie ze wskazówkami żołnierza, kazał dla niego sporządzić pokrywającą całe ciało skórzaną zbroję i dobrze ją wysmołować, by nie przepuszczała wody. Na oczach żołnierz miał szklane okulary, umocowane do skórzanej zbroi, a przed ustami skórzany wąż, długi na 12 łokci, który z głębin Odry miał wystawać ponad jej powierznię. Wokół ciała Szwed owinął szeroki pas z wpuszczonym weń metalowym pierścieniem, do którego była umocowana mocna lina, po której nurek miał być spuszczany do wody. W swojej prawicy trzymał cieńszą linę, by w razie potrzeby – jako że do drugiego końca był przywiązany dzwonek – dać znak do wyciągnięcia go z wody. Tak wyposażony nurek zanurzył się pod wodę, obejrzał zatopiony statek i po dobrym kwadransie pociągnął za dzwonek. Na ten znak wyznaczeni do tego ludzie wyciągnęli go natychmiast z wody i zdjęli skórzaną zbroję. Nurek jawił im się wielce wyczerpany. W to, co nurek opowiadał o zatopionym statku, musiano mu – jak naiwnie zaznaczył to kronikarz, który zapisał ową historię – wierzyć na słowo, jako że nikt nie mógł udowodnić kłamstwa i mimo to, że nurek nie wydobył nic na powierzchnię. Po kilku dniach nurek podjął kolejną próbę, zabrawszy ze sobą kilka mocnych lin do uwiązania żelaznych sztang i ołowianych sztab, lub nawet do wyciągnięcia z głębin całego statku. Jednak i ta próba się nie powiodła i już po chwili nurek pociągnął za dzwonek i dał się wyciągnąć, gdyż czas pod wodą zdał mu się zbyt długi. Trzeciej próby nie chciał już ważyć i tak statek wraz z ładunkiem pozostały we władaniu odrzańskich rusałek, lecz mimo daremnych prób żołnierz otrzymał obiecaną nagrodę.

Shanny - 2009-04-07, 16:16

oooo, statek mamy zatopiony D:D ciekawa historia :)
Dziedzic_Pruski - 2009-07-12, 16:14
Temat postu: Jeszcze o starym moście.
Zamieszczona poniżej rycina pochodzi z czasopisma ilustrowanego „Ueber Land und Meer - Deutsche Illustrirte Zeitung“ ( Po lądzie i morzu – niemiecka gazeta ilustrowana”) z roku 1896 (czasopismo ukazywało się w latach 1858 – 1923).

Podpis pod ryciną: roboty wysadzeniowe przy starym moście w Brzegu; według zdjęcia Ed. von Deldena z Wrocławia (powinno być Eduarda van Deldena).

Znakomite zdjęcie starego mostu znajduje się na poprzedniej stronie tego tematu, w poście który zamieścił Błaszczu w dniu 30.04.2008. Był to most o drewnianej konstrukcji jarzmowej, wsparty na 10 murowanych filarach i przez z górą 50 lat (1844 – 1895) spinał ze sobą oba brzegi Odry. Również w „Naszej-klasie” – po tym oto linkiem - można obejrzeć niemniej ciekawe zdjęcie, przedstawiające budowę nowego mostu (zniszczonego w roku 1945) oraz wspomniany stary most.

Wspomniany wyżej Eduard van Delden (z pochodzenia Holender) to znany wrocławski fotograf, autor zdjęć starego Wrocławia, wykonanych na przełomie XIX i XX w. W początku lat 90-tych ubiegłego stulecia ukazała się seria teczek z tymi właśnie zdjęciami, później było jeszcze wydanie książkowe.

A oto tłumaczenie tekstu notatki prasowej, dotyczącej robót:

W drugiej połowie października ruszyły wzmożone roboty przy starym moście w Brzegu. Pełną parą przystąpiono do rozbiórki filarów starego mostu, zastąpionego w ubiegłym roku nowym. W celu usunięcia partii filarów, znajdujących się pod wodą, do Brzegu przybył oddział saperów z Nysy. Murowane kikuty (filarów), mogące stanowić poważną przeszkodę dla intensywnej w tym miejscu żeglugi odrzańskiej, wysadzono w powietrze bawełną strzelniczą. W tym celu w każdym filarze dokonano przy pomocy dużych wiertnic (jedna z nich widoczna jest jako trójnóg, znajdujący się przed filarem nowego mostu) 3 odwiertów do głębokości 3 m, w których umieszczono odpalane elektrycznie ładunki wybuchowe. Nasza ilustracja przedstawia wysadzenie filara. Było to imponujące widowisko: rozległ się głuchy huk, po czym w powietrze strzelił potężny słup wody, a mury (filara) uniosły się, by po chwili się zapaść. Do dalszych prac, polegających na usunięciu gruzu z dna rzeki i udrożnieniu kanału żeglugowego, użyto koparki parowej, która swym potężnym czerpakiem z łatwością wydobywała kawałki (muru o objętości) do 3 metrów sześciennych.

Darek - 2009-12-12, 22:18

Kilka dni temu przejeżdżałem przez most na Sanie w miejscowości Jarosław (za Rzeszowem). I od razu przypomniał mi się ten temat na forum. Most ten jest niemal bliźniaczo podobny do naszego, ma jedno przęsło więcej. Najprawdopodobniej są to kolejne przęsła mostu z Fordonu, opisane na poprzednich stronach tego tematu. Szkoda, że zdjęcia mostów, wrzucone do tego tematu przez kwm, nad Narwią i Notecią już się nie wyświetlają. Dodam jeszcze, że most ten podobnie jak nasz też jest w remoncie. A tu filmik z fotkami, obejrzyjcie i oceńcie sami: most na Sanie w Jarosławiu
kwm - 2009-12-13, 15:18

Rzeczywiscie. Co z tym zdjeciami? Mam nadzieje, ze nie przepadly. Da sie je jakos odzyskac?
Rychu - 2009-12-13, 21:12

Link do strony ze zdjęciami

Znalazłem ciekawe zdjęcia Mostu z Fordonu..... Co ciekawe te przęsła co trafiły do naszego miasta na zdjęciach wydają sie być o wiele szersze od naszego mostu...Albo być może to tylko moje głupie spostrzeżenie....

Dziedzic_Pruski - 2009-12-13, 21:56

Rzeczywiście bardzo ciekawe zdjęcia. Nie sądzę jednak, iżby most był szerszy. Proszę przyjrzeć się zdjęciom, na których widać ludzi.
kwm - 2009-12-13, 22:08

Swietne zdjecia. Faktycznie, most wydaje sie byc o wiele szerszy. Zwrocmy uwage np. na zdjecie pierwsze, gdzie tor kolejowy (z wagonem) zajmuje ok.1/3 szerokosci. Ciezko mi sobie wyobrazic, zeby 2 pociagi zmiescily sie w naszej kratownicowej konstrukcji.
Ciekawe.
ps ten most jak i inne z tamtego okresu to arcydziela sztuki (nasz poprzedni most, mosty wroclawskie....), szkoda, ze dzis ta zasada poszla juz w zapomnienie :(

Dziedzic_Pruski - 2009-12-13, 22:55

kwm napisał/a:
Zwrocmy uwage np. na zdjecie pierwsze, gdzie tor kolejowy (z wagonem) zajmuje ok.1/3 szerokosci.
Chodzi tu o tor kolejki wąskotorowej – proszę zwrócić uwagę na kolejarza, stojącego na wagoniku (w tym celu zdjęcie należy powiększyć suwakiem i dołu i odpowiednio przesunąć niebieską ramką – można w tym celu również użyć przycisków ze strzałkami).

Przy okazji warto obejrzeć 54 zdjęc i planów dotyczących Brzegu, dających się powiększyć do bardzo wysokiej rozdzielczości. W tym celu należy kliknąć na Online-Katalog po lewej stronie. W okienko z symbolem lupy, które pojawi się po prawej stronie pod napisem Schnellsuche im Katalog należy wpisać hasło Brieg i kliknąć na lupę.

Barton Fink - 2009-12-14, 01:38

Dziedzic_Pruski napisał/a:
kwm napisał/a:
Zwrocmy uwage np. na zdjecie pierwsze, gdzie tor kolejowy (z wagonem) zajmuje ok.1/3 szerokosci.
Chodzi tu o tor kolejki wąskotorowej – proszę zwrócić uwagę na kolejarza, stojącego na wagoniku (w tym celu zdjęcie należy powiększyć suwakiem i dołu i odpowiednio przesunąć niebieską ramką – można w tym celu również użyć przycisków ze strzałkami).

Przy okazji warto obejrzeć 54 zdjęc i planów dotyczących Brzegu, dających się powiększyć do bardzo wysokiej rozdzielczości. W tym celu należy kliknąć na Online-Katalog po lewej stronie. W okienko z symbolem lupy, które pojawi się po prawej stronie pod napisem Schnellsuche im Katalog należy wpisać hasło Brieg i kliknąć na lupę.
Te zdjęcia są niesamowite :)
conix - 2009-12-28, 17:55

Ja chciałbym jeszcze wrócić do tematu transportu mostu. ;)
A mianowicie pytałem babcię, która powiedziała mi, że ów most był transportowany w CZTERECH częściach, a nie dwóch jak tam ktoś wcześniej pisał.
Potwierdziło to jeszcze kilka osób.
Także wydaje mi się bardziej realne transportowanie go w czterech częściach niż dwóch. :)
Pozdrawiam :D

Rychu - 2009-12-29, 19:36

Moje przypuszczenia ze most był szerszy mogę już udowodnić :wink:
Wybrałem się pooglądać most z bliska i wpadłem na pomysł żeby policzyć te małe wsporniki w kształcie litery X i okazało sie ze u nas jest ich 9 a na moście we Fordonie jest ich 15.
Wiec najprawdopodobniej most został przebudowany i zwężony. Jeżeli tak było to jest też możliwe ze przywieźli go w 4 częściach jak napisał conix,




conix - 2009-12-30, 17:31

No i powoli wszystko się układa :) ) :wink:
blaster - 2009-12-30, 18:14

a wogole kiedy poglebiarki beda pracowac w okolicach mostu ?
yasiu - 2010-09-12, 14:12

Tutaj kilka zdjęć mostu w Czarnkowie:

http://kontakt24.tvn.pl/t...azdy,21955.html

Obejrzyjcie wszystkie i powiedzcie, czy gdzieś widzieliście podobny? :P

Dziedzic_Pruski - 2012-03-06, 20:53

Widokówka z końcowych lat XIX w. Widzimy na niej nowy most (oddany do użytku w roku1895), ale nie ma jeszcze pomnika Wilhelma I (odsłoniętego w roku 1900). Trwają prace przy porządkowaniu otoczenia mostu – na pierwszym planie (zaraz u przyczółku mostu) widoczna jest sterta kamieni, które przypuszczalnie posłużyły do wyłożenia nabrzeża. Przed stertą widoczna jest prowizoryczna zapora z desek, o którą właśnie opiera się przygodny widz. Dalsi widzowie stoją na moście i chyba czemuś się przyglądają – tylko czemu? Widoczna na zdjęciu balustrada mostu zdaje się być identyczna z obecną. Całkiem możliwe, że ten element konstrukcyjny wykorzystano przy odbudowie. Na drugim, miejskim brzegu Odry widzimy już gotowe, wykamieniowane nabrzeże z takimiż schodami, prowadzącymi w dół, a na koronie nadbrzeża – balustradę. Dalej – wylot dzisiejszej ulicy Jagiełły (wówczas Friedrichstraße) i nieco chaotyczną zabudowę Placu Bramy Odrzańskiej. Brama Odrzańska została już przeniesiona, zaś widoczne na widokówce budynki zostały wkrótce rozebrane, w celu przygotowania odpowiedniego miejsca pod pomnik. Przed przeniesieniem bramy zniwelowano wał kurtynowy (część dawnych fortyfikacji), a na pozyskanym w ten sposób terenie powstała promedana nadodrzańska. Na prawo od kościoła św. Krzyża widoczny jest naczółkowy dach gimnazjum, a przed odrzańskim skrzydłem zamku – wysoki dach magazynu soli/ hali musztry, budynku użytkowego w kształcie litery L. Dalej widzimy zamykający zamkowy dziedziniec budynek szkoły ludowej. Wbrew pozorom nie było to żadne „czwarte” skrzydło zamku. Ta zabudowa powstała dopiero po zniszczeniu zamku i nie miała z nim nic wspólnego, a poza tym ulegała częstym zmianom. Sam zamek należał wówczas do skarbu wojskowego i był wykorzystywany jako magazyn. Na prawo od budynku szkoły widzimy szkolną salę gimnastyczną.
Dziedzic_Pruski - 2012-03-06, 20:55

Cytat:
Dalsi widzowie stoją na moście i chyba czemuś się przyglądają – tylko czemu?
To było pytanie retoryczne, a odpowiedź na nie znajdujemy na następnej widokówce, przedstawiającej ten sam motyw z nieco innej perspektywy. Również i na tym zdjęciu widzimy po prawej stronie stertę kamieni, prowizoryczną zaporę z desek i opierającego się się o nią widza. „Rozkład” widzów na moście zdaje się nieco odbiegać od tego z poprzedniej widokówki. Świadczyłoby to o tym, że oba zdjęcia wykonano w małym odstępie czasu (być może rzędu minut), przypuszczalnie z willi Molla. Spektakl, któremu przyglądają się widzowie to prace rozbiórkowe przy pozostałościach filarów starego mostu. O tych pracach była już mowa na stronie 4-tej tego wątku. Wynika stąd, że oba zdjęcia wykonano w roku 1896.
Brieger - 2012-03-06, 21:18

Kiedy porówna powyższe zdjęcia ze zdjęciem poprzednika nowego mostu z 1896 to widać, że obecny plac Nad Odrą nie istniał, gdyż był zabudowany. Budowa nowego mostu wiązała się z rozlużnieniem zabudowy na terenie przyległym do mostu.
waldemar_n - 2012-03-08, 23:29

Ciekawe ujecie z czasow budowy nowego mostu.
Jednoczesnie widac stary most.

W zalaczonych wycinkach zdjec widac Brame Odrzanska jeszcze przed mostem, przed przeniesieniem jak i rowniez waly obronne przed zamkiem.

_____________________

Brieger - 2012-03-09, 00:03

I jeszcze jeden szczegół jest widoczny na tym zdjęciu, który pokazuje, że planowanie i logistyka były mocnymi stronami ówczesnych mieszkańców Brzegu. Chociaż stary most był w użytku, to budowa nowego mostu była skoncertowana z rozlużnianiem zabudowy pod nowy plac Nad Odrą, który miał stanowić wjazd na nowy most. Do niedawna w naszym kraju budowano osiedla mieszkaniowe, gdzie, dopiero po wzniesieniu budynków, myślano o budowaniu ciągów komunikacyjnych. A tu proszę. Nowy most jeszcze nie gotowy, ale ciąg komunikacyjny jest przygotowywany.
Rychu - 2012-03-11, 00:53

Bardzo ciekawe fotogrfie ostatnio trafiaja na Forum co mnie cieszy, dlatego też zdjecie dodane przez Briegera, które niestety było zniszczone postanowiłem poddać renowacji (miałem troche wolnego czasu wiec na spokojnie mogłem sie za to zabrać) Myśle że jest dosyć ważny widok i warto było go reanimować. Oto wynik moich prac ;



Edit:
Aby zobaczyc pełen rozmiar prosze kliknąć w miniature na dole

Brieger - 2012-03-11, 13:17

Dobra robota. Szkoda tylko, że nie można go powiększyć.
Gaderep - 2012-03-11, 14:04

Faktycznie dobra robota, ale zmień raczej "created" na "retouched" bo wiek Ci się z forumowym nie zgadza :wink:
waldemar_n - 2012-03-11, 15:18

Gaderep napisał/a:
Faktycznie dobra robota, ale zmień raczej "created" na "retouched" bo wiek Ci się z forumowym nie zgadza :wink:


Po co Gaderep ??

I tak bedziesz popieral "zwiniecie" zdjecia i uzycie w innych srodkach mediow bez zapytania o zgode kreatora retuszu :)

Przeciez mimo, ze sie napracowal dlugo w Photoshopie, to i tak nie jest ta retuszowana praca jego dzielem i mozna wystawic wszedzie jako swoja prace a nie jego ... :wink:

Jak w komunie jeden sie napracuje a drugi nigdy, wszystko nalezy do nas ... :)


____________________

Gaderep - 2012-03-11, 16:32

Waldemarze, nigdy nie popadałem w specjalny zachwyt nad twoim intelektem, miałem cię jednak za inteligentniejszego - jednak widzę, że należy wszystko wytłumaczyć jak komuś głupiemu.
Otóż po pierwsze, po dokonaniu retuszu zdjęcia należy ten fakt uwidocznić - retusz, siłą rzeczy, odtwarza pewne elementy fotografii według wiedzy, domysłu i sztuki artysty-retuszera; odtworzone w ten sposób elementy przestają być elementami z epoki i w pewien sposób ingerują w samo dzieło czyniąc je niejako dziełem wspólnym - twórcy-fotografa i twórcy-retuszera, bo dokonanie retuszu jest z pewnością pracą twórczą. Fotografia, która ze względu na wiek wykonania przestała być chroniona prawami autorskimi, po dokonaniu retuszu już takiej ochronie podlega w części odtworzonej przez retuszera. Oznacza to, że można nadal dowolnie kopiować z retuszowanej fotografii tylko te części, które retuszem objęte nie były. Oczywiście, cały czas mowa o retuszu mieszczącym się w czasowych granicach ochrony praw autorskich.
Ja szanuję twój zapał do zbierania pocztówek i zdjęć, ale musisz sobie zdać sprawę z prostego faktu, że jesteś jedynie reproduktorem cudzej twórczości i w żadnej mierze prawo autorskie wykonanych przez ciebie reprodukcji nie chroni. Twoje chorobliwe, moim zdaniem, przewiązanie do cudzej własności objawiające się w stwierdzeniach typu: "ukradł moje zdjecia" z "mojego portalu NK.pl" jest po prostu śmieszne, bo ani zdjęcia nie twoje, ani portal nie twój.
Amen. :wink:

waldemar_n - 2012-03-11, 16:38

Gaderep, powiew ...a mi komuna :D
Wszystko wszystkich.

Podziwiam twoj intelekt :)

_______________

windbag - 2012-03-11, 16:59

Temat już był przerabiany na forum.

http://www.forumbrzeg.pl/...pic.php?t=14464

Rychu - 2012-03-11, 19:36

Panowie spokojnie, nie chciałem robić zamentu w temacie. Jednak odnośnie wstawiania zdjeć, często jest tak że zamiast cieszyć sie że ktoś dodaje zdjęcie i stara sie żeby Brzeżanie sie dowiedzieli jak dawniej było w naszym mieście, to tą osobe krytykujemy ale to juz zostawiam każdemu do przemyślenia a i powiem jak to mawiał Piłat "Com napisał, napisałem" i niech tak zostanie, troche serca i pracy w to włożyłem dlatego myśle ze nikt nie powinien mieć za złe że jest imie i nazwisko osoby ,która sie zabrała za naprawienie zdjecia ważnego fragmentu miasta i nie mam zamiaru czerpać z tego tytułu żadnych korzysci dlatego prosze, powróćmi do macierzystego tematu :)
waldemar_n - 2012-03-11, 20:41

Budowniczowie swietuja wybudowanie nowego mostu na Odrze w 1895 roku.

Gdzie swietowano ?

byc moze przy ul. Chrobrego naprzeciwko "Araba" w Restauracji i hotelu Baumanna - Reichskrone

___________________________

Gaderep - 2012-03-12, 02:38

Najpierw parę słów o konstrukcji mostu, żeby więcej nikt nie pisał o pchaniu mostu z Bydgoszczy na rolkach :D
Most tego typu, najogólniej, składa się z filarów, przęseł, przęseł łącznikowych, balustrad i jedni/chodnika. Przęsło to konstrukcja łącząca filary, przęsła są lewe i prawe, na przęsłach opierają się górne i dolne przęsła łącznikowe (poprzeczne), na dolnych przęsłach łącznikowych oparta jest jezdnia. Jak wiadomo w Bydgoszczy była to jezdnia drewniana. Taka konstrukcja mostu trzyma się jak leży stabilnie - tego nie da się przenieść w całości. W całości można przenieść jedynie kratownice przęseł, które najpierw trzeba odnitować od siebie. Przęsła fordońskiego mostu miały 62m długości - takie przęsło nadaje się w zasadzie jedynie do transportu drogą wodną bo po pierwsze, to się nie zmieści na żadnym zakręcie, po drugie, czym niby mieliby te kratownice przewodzić? Lublinem-51 o maksymalnej ładowności trochę ponad 2,5t?
A tu więcej o historii fordońskiego mostu: Wędrujący most część 1. i część 2.

jzeli - 2012-03-27, 22:53

Kod:
I tak bedziesz popieral "zwiniecie" zdjecia i uzycie w innych srodkach mediow bez zapytania o zgode kreatora retuszu :)

Witam Pannie Waldemarze. Jedna uwaga, syn miał referat do szkoły do którego chcieliśmy wkleić Pana skany z historii miasta. Prosiłem na NK o wyrażenie zgody na załączenie skanów, nie otrzymałem odpowiedzi. Praca była uboższa a zwłaszcza dla dzieci/młodzieży, gdyby mógł zamieścić skany na pewno więcej historii "łyknęłaby" dzieciarnia/młodzieżowcy.
Jednak pomimo tego dziękuję za wielki kawał historii na starych fotografiach i widokówkach. Zbieram Pana skany z wielką przyjemnością dla siebie i rodziny.
Pozdrawiam
Jacek Z.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group